۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
  • کد خبر: 239879
زیان پمکس افزایش یافت

شرکت دولتی نفت پمکس مکزیک از افزایش سه برابری زیان خود در سه ماهه نخست سال 2015 میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پمکس اعلام کرد که به دلیل افت قیمتهای نفت و بالا رفتن هزینه ها، زیان این شرکت در سه ماهه نخست امسال به 100.5 میلیارد پزو (معادل 6.6 میلیارد دلار) رسید که سه برابر بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

به گفته پمکس، درآمد این شرکت در بازه ماههای ژانویه تا مارس به 279.5 میلیارد پزو کاهش یافت. درآمد پمکس در مدت مشابه پارسال 407 میلیارد پزو بود.

بر اساس این گزارش، میانگین قیمت نفت خام مخلوط صادراتی پمکس در مدت یادشده 45 دلار در هر بشکه بود که نسبت به قیمت 92 دلاری این محصول در سه ماهه نخست سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

گوستاوو هرناندز، مدیر بخش اکتشاف و تولید پمکس، در یک تماس تلفنی با تحلیلگران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که افت قیمتهای نفت موقتی باشد. این صنعت یک صنعت چرخشی به شمار می‌رود و قیمت نفت گاهی بالا و گاهی پایین است.

پمکس همچنین اعلام کرد که صادرات نفت این شرکت در سه ماهه نخست با 6 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به 1.263 میلیون بشکه در روز رسید. پمکس در سه ماهه نخست سال 2014 میلادی روزانه 1.19 میلیون بشکه نفت صادر کرده بود. 

در همین حال، میانگین تولید روزانه نفت خام پمکس در این مدت 2.3 میلیون بشکه بود که نسبت به تولید 2.492 میلیون بشکه‌ای این شرکت در مدت مشابه سال گذشته 7.7 درصد کاهش یافته است.

هرناندز افزود که تولید نفت خام سنگین و نفت خام بسیار سبک پمکس در این سه ماه به ترتیب 12 درصد و 13 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد که با وجود انفجار یک سکوی نفتی اوایل ماه جاری، پمکس پیش‌بینی می‌کند میانگین تولید نفت این شرکت در سال 2015 میلادی به 2.3 میلیون بشکه در روز برسد که در مقایسه با پیش‌بینی پیشین مبنی بر تولید 2.4 میلیون بشکه‌ نفت در روز کاهش یافته است. در پی انفجار سکوی نفتی پمکس چهار نفر کشته و سه نفر دیگر ناپدید شدند.

تولید پمکس نسبت به بیشترین میزان آن در سال 2004 میلادی تاکنون یعنی 3.38 میلیون بشکه در روز حدود یک سوم کاهش یافته است.

بنابراین گزارش، کنگره مکزیک سال گذشته با نهایی کردن اصلاحات قانون انرژی این کشور، به انحصار 75 ساله پمکس در تولید نفت پایان داد. این اصلاحات با هدف جذب میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق قراردادهای جدید به منظور افزایش تولید صورت گرفت. 

مکزیک اواخر سال گذشته دور نخست مناقصه‌ها را برگزار کرد که شامل 169 بلوک ساحلی و فراساحلی می‌شد و قرار است نخستین امتیاز در ماه ژوئیه واگذار شود. براین اساس، شرکتهای نفتی نخستین بار می‌توانند در مناقصه قراردادهای نفتی شرکت کنند. 

وزارت انرژی مکزیک اوایل ماه پیش‌بینی کرد که دو بسته نخست قراردادهای مربوط به بلوکهای آبهای کم‌عمق می‌تواند 21.3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کند. 

کد خبر 239879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =