برداشت 36 میلیارد دلار از صندوق ثروت عربستان

هزینه های سنگین کاهش قیمت نفت برای عربستان به تدریج آشکار می شوند.

به گزارش پایگاه اینترنتی وال استریت 7/24، بانک مرکزی عربستان اعلام کرد که خالص دارایی های خارجی این کشور در ماه مارس با 4.7 درصد کاهش به 691 میلیارد دلار رسیده است که کمترین رقم از جولای 2013 به شمار می رود.

ریاض برای جبران کاهش درآمدهای نفتی مجبور شد که در 2 ماه گذشته 36 میلیارد دلار از حساب ذخیره خود برداشت کند. به گزارش فایننشال تایمز، پادشاه جدید عربستان برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و ادامه پروژه های بزرگ توسعه ای کشور ناچار به برداشت از صندوق ذخیره و استقراض از بانک مرکزی رو آورده است.

بر اساس اعلام یک موسسه تحلیلگر، میزان تولید نفت خام اوپک در ماه آوریل با 125 هزار بشکه افزایش به 30.9 میلیون بشکه در روز رسید. بخش بزرگی از این افزایش مربوط به عربستان بوده است. انتظار نمی رود که میزان تولید عربستان کاهش پیدا کند چون ریاض به دنبال حفظ سهم خود از بازار است و کاهش قیمت ها تلاشی برای کاهش تولید آمریکا است. البته هنوز نتیجه نهایی روشن نیست، هرچند نمی توان بازیگری با 700 میلیارد دلار ذخیره را نادیده گرفت.

این گزارش می افزاید: با این حال، در بازی نفتی اخیر ما هنوز شاهد موفقیت های اولیه هستیم. در ماه های اخیر قیمت فروش نقدی نفت خام حدود 20 دلار بالا رفته در حالی که قیمت فروش آتی حدود 4 تا 5 دلار افزایش یافته است. این که چرا با وجود افزایش عرضه، قیمت فروش نقدی هم بالا رفته، بیش از عوامل بنیادی عرضه و تقاضا به تنش های ژئوپلتیکی مربوط است.

پیش بینی بسیاری از تحلیلگران برای قیمت برنت در سال آینده حدود 70 تا 75 دلار است. اگر قیمت برنت از این مرز فراتر رود، فعالیت تولیدکنندگانی که از بازار بیرون رفته اند توجیه پذیر و نفت بیشتری به بازار سرازیر می شود که نتیجه آن کاهش قیمت هاست. اما اگر قیمت ها به کمتر از ارقام فوق برسند، تولیدکنندگان بیشتری از بازار خارج می شوند که در نهایت با افت عرضه، قیمت ها سیر صعودی پیدا می کنند.

کد خبر 239883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =