فردایی روشن برای صنعت  CNG

گازطبیعی فشرده یا سی ان جی، سوخت فسیلی و جایگزینی پاک برای دیگر سوختهای فسیلی است و سابقه شکل گیری آن در کشورمان به بیش از 15 سال نمی رسد.

 این موضوع دیر زمانی نیست که به صورت جدی و ضرورتی مهم در زمره سیاستهای کلان کشور قرار گرفته است و از آن به عنوان یک "صنعت" نام برده می شود.

مطالعات اولیه به منظور بهره گیری از این صنعت در کشور به سال 1352 شمسی بر می گردد، اما مطالعات جدی تر در این زمینه به سال 1379 مربوط می شود و پیرو آن، سه جایگاه عرضه کننده این سوخت پاک، فعالیت خود را درسال 1381 آغاز کردند.

در این بازه زمانی نه چندان طولانی که از تولد صنعت سی ان جی در کشورمان می گذرد، 2266 جایگاه با ظرفیت سوخت رسانی دو میلیون و 562 هزار و 507 مترمکعب بر ساعت، ایجاد شده که یکهزار و 383 باب دو منظوره و 883 باب نیز تک منظوره است.

این تعداد جایگاه سوخت مورد نیاز بیش از سه میلیون و دویست هزار خودرو گازسوز (به جز 600 تا 700 هزار خودرو تبدیلی در کارگاههای غیرمجاز) را با بهره گیری بیش از 13 هزار نازل تامین می کنند.

هم اکنون روزانه به طور میانگین 19 تا 20 میلیون مترمکعب گازطبیعی فشرده از طریق این جایگاهها عرضه می شود.

کاربردهر مترمکعب سی ان جی،تقریبا برابر با یک لیتر بنزین است. بنابراین، می توان اینطور نتیجه گرفت که کشور در هر روز از واردات 20 میلیون لیتر بنزین بی نیاز می شود، به ازای 20 میلیون لیترسوخت، ارز از کشور خارج نمی شود و برای سلامت انسان و محیط زیست نیز مبلغ هنگفتی هزینه نمی شود.

بنابر آمار، تنها در سال گذشته نزدیک به هفت میلیارد مترمکعب ( 6.8 میلیارد مترمکعب) سی ان جی در سراسر کشور مصرف شد؛به عبارتی در این بازه زمانی نزدیک به هفت میلیارد لیتر بنزین وارد کشور نشد و از این بابت (واردات بنزین) هزینه ای نیز بر دولت و کشورمان تحمیل نشد.

فعالیتهای انجام شده در این زمینه بویژه در چند سال اخیر نشان می دهد دولت و وزارت نفت عزم خود را برای گسترش این صنعت،جزم کرده اند.

تغییر در نرخ کارمزد و دو برابر کردن آن برای جایگاهداران با هدف حضور پر رنگتر بخش خصوصی در این صنعت، پیش بینی کارمزد ویژه برای احداث کنندگان جایگاه سی ان جی، همچنین مطالعه احداث جایگاههای تک پمپ، همگی مواردی هستند که بیانگر توجه جدی دولت به گسترش صنعت سی ان جی در کشور است.

همچنین امضای قرارداد با سازندگان تجهیزات صنعت سی ان جی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی (سال 93) به منظور  تجهیز یکهزار جایگاه از دیگر مواردی است که بر این توجه از سوی دولت صحه می گذارد.

پارسال، نزدیک به 81 باب جایگاه سی ان جی در کشور احداث و بهره برداری از آنها آغاز شد؛ شمار دیگری نیز در دست ساخت است که  به تدریج  شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود. در این سالها تلاش شده است تا زمینه های سرمایه گذاری برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی فراهم شود.

بدون تردید، روند رو به افزایش  جایگاههای سی ان جی در کشور و تداوم این حرکت برای رسیدن به سقف تعیین شده در سبد انرژی، به لحاظ زیست محیطی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و از هزینه های مترتب بر آن جلوگیری خواهد کرد.

در نگاه کلان دولت، افزایش تولید بنزین، رسیدن به خوداتکایی در تولید این محصول مهم استراتژیک و در نهایت صادرات آن را به عنوان اولویتی مهم پیگیری می کند و براین اساس نیز شتاب  بخشی به اجرای طرحهایی مانند احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین را در دستور کار خود قرار داده است.

به یقین، رسیدن به هدف خود اتکایی در تولید بنزین در داخل و بی نیازی به واردات آن، با برنامه های توسعه صنعت سی ان جی، می توانند در یک همگرایی، ارزش افزوده قابل ملاحظه ای برای اقتصاد کشور رقم بزند.

اگر چه حرکت در هر دو این مسیرها (تولید بنزین در کشور و رونق بخشیدن به صنعت سی ان جی) مدتهاست آغاز شده، اما چرخش روانتر چرخهای اقتصادی کشور به تلاشی بیشتر از گذشته نیاز دارد؛ و دولت با "تدبیر" پای در این مسیرها گذاشته است و با "امید"نیز گام بر می دارد.

بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی که از فردا (چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه) در محل نمایشگاههای بین المللی به مدت چهار روز برگزار می شود، هم برای دولت و نماینده او که وزارت نفت است، فرصتی مغتنم به شمار می آید و هم برای بخش خصوصی خارج از بدنه نفت تا در این عرصه حیاتی گام بردارند.

در این فضا، فرصت خوبی فراهم شده است تا چالشهای کهنه و باقیمانده از گذشته و راهکارهای عملی برای برطرف کردن آنها بیان شود و در تعاملی دو سویه، مسیر شکوفایی صنعت سی ان جی کشور هموارتر از گذشته طی شود.

سعید محمدبیگی

کد خبر 239939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =