برنامه اروپا برای نهایی کردن گفتگوهای گازی با روسیه و اوکراین

کمیسیون اروپا قصد دارد که تا فصل تابستان گفتگوهای گازی با روسیه و اوکراین را نهایی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، ماروس سفکوویچ، معاون رئیس کمیسیون اروپا روز سه شنبه (15 اردیبهشت ماه) اعلام کرد که وی قصد دارد به منظور تظمین امنیت عرضه گاز برای زمستان آینده و پس از آن فصل، گفتگوهای گازی با روسیه و اوکراین را تا فصل تابستان نهایی کند.

تابستان بروکسل همزمان با تعطیلی موسسه های اروپایی در ماه اوت آغاز می شود.

اوکراین، مسیر ترانزیتی حدود نیمی از گاز روسیه به اتحادیه اروپا، درباره قیمتگذاری گاز با شرکت روسی گازپروم اختلاف دارد، این اختلاف سبب قطع عرضه گاز روسیه به اوکراین در سال 2014 شده بود.

با این حال، با واسطه کمیسیون اروپا، یک توافقنامه موقت میان روسیه و اوکراین امضا شد، اما سفکوویچ خواهان تمدید این قرارداد تا زمان یافتن راه حلی دائمی توسط دادگاه استکهلم است، نتیجه نهایی این دادگاه انتظار می رود که تا اواخر سال 2016 میلادی طول بکشد.

سفکوویچ در بروکسل و درباره گفتگوهای میان مسکو و کی یف با واسطه کمیسیون اروپا گفت: امیدوار هستم که این شانس را داشته باشیم که تا فصل تابستان به توافق نهایی دست یابیم.

کمیسیون اروپا خواهان تمدید بسته زمستانی است که سال گذشته توسط گانتر اوتینگر، کمیسیونر سابق انرژی اروپا مذاکره شده بود.

روسیه موافقت کرده است که تخفیف گازی به اوکراین را از یکم ماه آوریل برای مدت سه ماه تمدید کند.

سفکوویچ اعلام کرد که وی امیدوار بود گفتگوهای سه جانبه بیشتری در مه آوریل انجام شود، این اتفاق نیفتاد.

اوکراین در عین حال، به عنوان بخشی از شروط اتحادیه اروپا برای حمایت، به دنبال اصلاح و بازسازی زیرساختهای انرژی ناکارآمد خود است.

معاون کمیسیون اروپا که به تازگی به اوکراین سفر کرده بود گفت: پیام وی به کی یف این بود که بازسازی و اصلاحات را ادامه دهد و اروپا نیز از این موضوع حمایت می کند.

پرداخت 40 میلیون دلاری اوکراین به روسیه برای عرضه گاز در ماه می

سخنگوی شرکت نفتوگاز اوکراین نیز روز سه شنبه اعلام کرد که این شرکت 40 میلیون دلار بابت عرضه گاز روسیه به اوکراین در ماه می به شرکت روسی گازپروم ارائه داده است.

کد خبر 240038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =