مشارکت ایران در پروژه های بزرگ انرژی منطقه

سفیر ایران در آذربایجان با اعلام این که ایران دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است، گفت: تهران می تواند در پروژه های بزرگ منطقه مشارکت کند.

محسن پاک آیین، سفیر ایران در آذربایجان در مصاحبه ای با خبرگزاری ای پی ای گفت: ایران از نظر حجم ذخایر گاز، دومین در جهان است و بنابراین می تواند در پروژه های بزرگ منطقه مشارکت کند.

وی افزود: ساخت خط لوله گازی آذربایجان-ترکیه (ترنس آناتولین یا تاناپ) و ترنس آدریاتیک موسوم به خط لوله تاپ در سال 2018 میلادی به پایان می رسد و ما زمان داریم که با این پروژه ها آشنا شویم.

این دیپلمات گفت: کارشناسان نفت و گاز ما در حال انجام پژوهش هستند و ما تصمیم خود را پس از دستیابی به یک نتیجه اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره امکان مشارکت ایران در ساخت خط لوله تاناپ و در اختیار گرفتن بخشی از سهام این خط لوله گازی و  انجام گفتگوهای منسجم در این باره گفت: ما در حال کار روی آن هستیم و برای در اختیار گرفتن سهام خط لوله تاناپ، قانون وجود دارد و ما در حال بررسی آن هستیم و البته بر اساس منافع ملی ایران، ما می توانیم این اقدام را انجام دهیم.

وی افزود: ما برای مشارکت در پروژه های انرژی منطقه ای، باید تولید گاز خود را افزایش دهیم و اگر تولید گاز ایران تا سال 2018 میلادی به سطح برنامه ریزی شده برسد، ما می توانیم در پروژه های منطقه ای مشارکت کنیم و هم اکنون صحبت دقیق در این باره سخت و دشوار است.

این دیپلمات ارشد گفت: نکته اصلی هم اکنون تحقق برنامه های مربوط به تولید است و به یقین ما فرایندهای جهانی را مشاهده می کنیم، ضمن آن که ما خواهان رقابت با هیچ کشوری نیستم و فقط می خواهیم گاز خود را بفروشیم.

وی درباره خرید سهام سهامدارن خط لوله تاناپ گفت: ایران با هرطرفی که پیشنهادهای مفید و سودبخشی ارائه دهد، همکاری می کند.

این مقام ارشد اعلام کرد: ما آماده همکاری با هر طرفی هستیم که قادر به ارائه و تامین منافع ایران است.

رونق عبدالله یف، رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) نیز هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود: اگر ایران در آینده گاز داشته باشد، گزینه ای دیگر به جز استفاده از خط لوله تاناپ برای عرضه گازش به دیگر بازارها ندارد.

خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز را واقع در بخش آذری دریای خزر به اروپا ترانزایت کند.

میدان شاه دنیز، یکی از بزرگترین میدانهای گازی جهان به شمار می رود که تحت کنسرسیومی به مدیریت شرکت بی پی انگلیس توسعه یافته است.

خط لوله یکهزار و ٨٥٠ کیلومتری (١,١٥٠ مایلی) تاناپ از مرز ترکیه با گرجستان به سمت یونان امتداد دارد و کلیدی برای کاهش وابستگی ترکیه به گاز روسیه به شمار می رود.

آنکارا سال ٢٠١٤ میلادی سهم خود را از خط لوله گازی تاناپ به ٣٠ درصد افزایش داد و شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) و شرکت بی پی به ترتیب ٥٨ و ١٢ درصد باقیمانده سهام این خط لوله را در اختیار دارند.

خط لوله گازی تاپ نیز به طول ٨٠٠ کیلومتر قرار است در سال ٢٠١٧ به بهره‌برداری برسد و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را به اروپا صادر کند.

حداکثر ظرفیت انتقال گاز با این خط لوله ٢٠ میلیارد مترمکعب خواهد بود.

شرکت اکسپو سوییس (AXPO) و شرکت استات اویل نروژ هر یک با ٤٢,٥ درصد و شرکت یی او ان روهرگاز آلمان با ١٥ درصد از سهامداران ساخت خط لوله تاپ به شمار می روند.
کد خبر 240041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =