۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
  • کد خبر: 241291
بی‌اعتنایی بازارهای جهان به پیروزی داعش

اگرچه تروریست‌های داعش در چند منطقه به پیروزی دست یافته‌اند اما تولید نفت خام عراق همچنان در حال افزایش است. در واقع افزایش عرضه جهانی نفت بازارها را در برابر شوک های ژئوپلتیک مقاوم کرده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور، یکی از شهرهای بزرگ عراق به دست نیروهای داعش افتاد. این اتفاق، نقطه عطفی در جنگ دولت عراق علیه این گروه به شمار می رود. اما نیک کانینگهام نویسنده این گزارش می گوید: سقوط شهر رمادی هیچ تاثیری بر میزان تولید نفت عراق نداشته است.

در خاورمیانه بی‌ثباتی موضوع عجیبی نیست. در گذشته هرگاه یکی از کشورهای تولیدکننده نفت خام (مثل عراق) دچار تنش و ناآرامی می شد، قیمت ها با افزایش به آن واکنش نشان می دادند. در حقیقت، خطر اختلال در عرضه نفت موجب می شد تا قیمت هر بشکه نفت چند دلار افزایش پیدا کند. در سال 2011 پس از آغاز جریان بهار عربی به ویژه وقتی لیبی دچار بحران شد، قیمت نفت خام به شدت افزایش یافت.

اما در حال حاضر با توجه به عرضه گسترده نفت به بازارهای جهانی چنین به نظر می رسد که تاثیر بی‌ثباتی‌های ژئوپلتیک کاهش یافته است.

با سقوط یک شهر مهم عراق به دست داعش ممکن است برخی گمان کنند که امنیت عرضه نفت این کشور به خطر افتاده است. اما میادین مهم نفت عراق در جنوب این کشور قرار دارند و از دست نیروهای داعش در امان هستند. البته یک سال قبل که داعش موفق به اشغال شمال عراق شد، قیمت نفت افزایش یافت، اما این بار چنین نشد.

در آغاز معاملات هفته جاری، بازارهای جهانی بی‌اعتنا به اخبار عراق شاهد تغییر اندکی در قیمت‌ها بودند. علت اصلی آن هم روشن است: هم‌اکنون بیش از 3 میلیون بشکه نفت اضافی در بازار وجود دارد که نگرانی درباره احتمال کمبود نفت را رفع می کند. ذخایر تجاری نیز تقریبا به سطوح بالایی رسیده‌اند. بنابراین کمبود نفت خام (دست‌کم) بازارها را تهدید نمی کند.

کد خبر 241291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =