همکاری وزارتخانه های خارجه و نفت برای پیگیری موضوع کشتی سنگاپوری

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با همکاری وزارت نفت در حال پیگیری حادثه برخورد کشتی سنگاپوری با جکت فاز 13 پارس جنوبی هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز چهارشنبه (30 اردیبهشت ماه) اظهار کرد: درباره حادثه برخورد یک کشتی سنگاپوری با جکت فاز 13 پارس جنوبی که خسارت فراوانی را در بر داشت در حال جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و پیگیری آن با وزارت نفت هستیم.

مرضیه افخم افزود: اطلاعات موجود باید مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار بگیرد و از این رو بررسی این حادثه همچنان ادامه دارد.

وی درباره ادعای تیر اندازی به کشتی سنگاپوری گفت: باید بطور دقیق مشخص شود که در چه منطقه ای به این کشتی تیر اندازی شده است سپس در این مورد اظهار نظر کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه به موضوع دبه کردن مقامهای آمریکایی در زمینه برخی توافقات اولیه هسته‌ ای درباره فردو یا دامنه بازرسیها و واکنش ایران به این نقض عهدها اشاره و عنوان کرد: یکی ار روشهای مذاکراتی آمریکاییها زیاده خواهی بوده و این روند در دوره های مختلف در حین مذاکرات رخ داده اما تیم مذاکره کننده هسته‌ ای کشورمان در برابر این زیاده خواهیها ایستاده است.

وی ادامه داد: رفتار مذاکراتی آمرکاییها این گونه است که همواره همه مباحث را در مذاکرات مطرح می‌کنند، اما تیم مذاکره کننده مصمم به حفظ حقوق کشور بوده و این روند تاکنون تداوم داشته است.

افخم در مورد نگارش متن نهایی تفاهم هسته‌ ای گفت: هنوز کار نگارش نهایی نشده است، به هرحال یک روز، روز امضاست و بعد از آن باید قطعنامه‌ ای در شواری امنیت برای باطل کردن تحریمها به تصویب برسد، سپس اجرای تعهدات توافقنامه به طور همزمان از جانب همه طرفها انجام شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات یکی از مقامهای سابق وزارت خارجه در مورد احتمال ارسال متن اولیه توافقنامه به کنگره آمریکا و سپس امضای نهایی آن و موضع وزارت خارجه در خصوص این گمانه زنیها تصریح کرد: من این مصاحبه را ندیده‌ ام، اما آن چه در خصوص روند مذاکرات مستند است اظهارات تیم مذاکره کننده خواهد بود.

وی در مورد احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ ای نیز گفت: باید با روند موجود مذاکرات حرکت کنیم و در این خصوص نمی‌ توان پیش بینی دقیقی انجام داد، اما اگر مسیر تنظیم متنها و رسیدن به توافق احتمالی نیازمند طولانی تر شدن مذاکرات باشد آمادگی این موضوع را نیز داریم.


کد خبر 241293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =