رشد 5.4 درصدی مصرف سوخت در کشور

مصرف سوخت در کشور هر سال بین 5.4 تا 5.5 درصد رشد می‌ کند که این موضوع در نهایت باعث می‌ شود تا ایران از صادرکننده انرژی به مصرف‌ کننده صرف تبدیل شود.

به گزارش شانا، میثم طباطبایی، رئیس کمیته سوختهای زیستی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: براساس برخی آمارهای اعلام شده، ایران به اندازه کل اتحادیه اروپا و یا کل خاورمیانه انرژی مصرف می‌ کند، به طوریکه مصرف انرژی ایران 70 میلیونی، به اندازه یک قاره 500 میلیون نفری بوده که این آمار برای ایران فاجعه بار است.

وی افزود: مصرف بالای انرژی به این باور غلط برمی‌ گردد که ایران دارای منابع زیاد نفت و گاز بوده، به همین دلیل نباید برای افزایش مصرف سوخت نگرانی وجود داشته باشد و این باور کاملا اشتباه است.

طباطبایی تصریح کرد: مصرف انرژی در کشور هر سال به دلیل افزایش جمعیت و صنعتی شدن، افزایش بیشتری یافته و نیاز است که سطح تلاشها برای مدیریت و سازماندهی در این زمینه بسیار جدی باشد.

رئیس کمیته سوختهای زیستی عنوان کرد: حتی اگر منابع انرژی ایران تا 80 سال دیگر هم وجود داشته باشد، اما با وجود افزایش مصرف داخلی با نرخ 5.4 درصد، بدون تردید تا سه دهه دیگر فقط یک مصرف کننده صرف خواهیم بود و دیگر انرژی برای صادرات نخواهیم داشت.

وی به موضوع افزایش مصرف بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: بهترین راهکار کاهش مصرف بنزین در کشور توسعه و تنوع بخشیدن به سیستم حمل‌ و نقل عمومی است، اما این توسعه در کشور ما بخوبی صورت نگرفته و سیستم حمل‌ و نقل موجود در کشور بسیار محدود بوده و جوابگوی نیاز استانها نیست.

طباطبایی افزود: توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی، آلودگی محیط زیست و افزایش مصرف انرژی به یکدیگر متصل هستند و اگر یکی از این زنجیره‌ ها نادیده گرفته شوند برای آینده کشور خطرناک است، به گونه‌ ای که هم اکنون نیز استانهای بزرگ کشور درگیر این آلودگی هوا، مصرف بالای انرژی و به خطر افتادن سلامت مردم شده‌ اند.

رئیس کمیته سوختهای زیستی با اشاره به این که این کمیته قصد دارد سوختهای زیستی را وارد چرخه مصرف کند تصریح کرد: برای این کار به همکاری وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل نیاز داریم.

کد خبر 241312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =