کاهش 30 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی بلاروس به روسیه

صادرات فرآورده‌های نفتی بلاروس به روسیه در سه ماه نخست امسال بیش از 30 درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری «بلاپان»، صادرات فرآورده‌های نفتی بلاروس به روسیه از 450 هزار تن در بازه ژانویه تا مارس 2014 به 154 هزار و 400 تن در سه ماه نخست سال جاری میلادی کاهش یافت.

این در حالی است که ارزش پولی فرآورده‌های نفتی صادراتی بلاروس به روسیه نیز به دلیل کاهش قیمت نفت به حدود یک پنجم مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش یافته است.

بر این اساس، بلاروس که در سه ماه نخست سال 2014 حدود 260 میلیون دلار فرآورده نفتی به روسیه صادر کرده بود، در بازه ژانویه تا مارس 2015 تنها 51.8 میلیون دلار از صادرات این فرآورده‌ها به بازار روسیه درآمد کسب کرد.

بلاروس طبق قراردادی با روسیه، متعهد شده است تا پایان سال 2015، 1.8 میلیون تن فرآورده نفتی به بازار روسیه صادر کند.

شایان ذکر است، شرکت «بلنفتخیم» بلاروس، پیش از این اعلام کرده بود که صادرات فرآورده‌های نفتی به روسیه از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است.

«ایهار لیاشنکا»، رئیس بلنفتخیم ماه گذشته میلادی در یک کنفرانس خبری گفته بود: در ماه مارس هیچ فرآورده نفتی به بلاروس صادر نشده است. ما از حق خود برای تعلیق صادرات تا زمان رایزنی و بازبینی نرخ آن استفاده کردیم.

«اولادزمیر سیاماشکا»، معاون نخست‌وزیر بلاروس نیز در آن زمان اعلام کرد که این کشور به دلیل شرایط نامساعد قیمتی، صادرات فرآورده‌های نفتی به بازار روسیه را متوقف کرده است.

بعد از این اتفاق، وزارت انرژی روسیه با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرد که ممکن است روسیه در واکنش به توقف دریافت فرآورده‌های نفتی از بلاروس، صادرات نفت به این کشور را متوقف کند.

کد خبر 241328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =