برنامه ریزی جدی برای ساخت سکوهای فازهای در دست اجرا ضروری است

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در بازدید از یاردهای شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و بررسی وضع فازهای 19 و 20 و 21 پارس جنوبی گفت:‌ برنامه ریزی جدی تاسیسات دریایی برای رسیدن گاز سکوهای این فازها به شبکه سراسری در زمستان امسال ضروری است.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، رکن الدین جوادی با بیان این که روند اجرای کار این پروژه ها بهتر شده است اما ‌باید به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده تلاش مضاعفی انجام شود، افزود: تاسیسات دریایی پارسال نشان داد که ظرفیت بسیار بالایی برای انجام پروژه های فراساحلی دارد، از این رو انتظار می‌رود این شرکت همچون پارسال با یک بسیج جدی پروژه‌ های در دست اجرا را بموقع تحویل دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که در این راستا شرکت ملی نفت ایران از این شرکت حمایت می کند و  هر کمکی که بتواند به شتاب بخشی به اجرای این پروژه منجر شود انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز با اشاره به سابقه تاسیسات دریایی در اجرای عملیات همزمان فازهای پارس جنوبی در سال 93، گفت: به منظور انجام پروژه های فراساحل فازهای 19 و 20 و 21 که هم اکنون اولویت اصلی وزارت نفت به شمار می آید کار زیادی باقی است که تاسیسات دریایی باید مانند گذشته تلاش کند.

علی اکبر شعبانپور افزود: هم اکنون شرکت تاسیسات دریایی ساخت پنج سکو را از میدان گازی پارس جنوبی در دست اجرا دارد و  اولویت ما در شرایط کنونی تنها راه اندازی سکوهای این فازهاست که برای ما سرنوشت ساز هستند.

وی با بیان این که عملکرد شرکت تاسیسات دریایی پارسال این امیدواری را به ما می دهد که  شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی می تواند از عهده حجم قابل توجه فعالیتهای باقیمانده در پروژه های فراساحل فازهای 19 و 20 و 21 به خوبی برآید، ‌تصریح کرد: در این راستا باید انسجام و تمرکز بیشتر مدیریتی بویژه در بخش تامین کالا در این زمینه صورت گیرد.

همچنین  مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با ارزیابی مثبت از این بازدید با بیان این که خوشبختانه از  سه هفته گذشته با تزریق نقدینگی به بدنه پروژه فازهای 19 و 20 و 21 آهنگ کارها شتاب یافته  است، گفت: به منظور راه اندازی سکوهای فاز C19 و همچنین 21 لازم است حجم کاری بیش از فعالیتهای تکمیلی فاز 12 صورت پذیرد.  

غلامرضا منوچهری افزود: انجام حجم قابل توجهی کار برای راه اندازی دو سکوی یادشده در ابتدا و نیمه زمستان امسال الزامی است.

وی با تاکید بر این که میزان جریان نقدینگی با کارفرما توافق شده است، ‌ادامه داد: این مهم می‌تواند شتاب اجرای پروژه را افزایش دهد اما نیاز است، جوشش و حرکت بیشتری در تیمهای پروژه به وجود بیاید.

منوچهری اظهار کرد: هم اکنون حجم بالایی کار  در فازهای 20 و 21 در دست اجراست، و در فاز 21 به جز ساخت سکوها در خشکی با اجرای عملیات لوله گذاری نیز روبرو هستیم که  آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی گفت: برنامه بسیار فشرده ای برای فازهای یادشده طراحی و ابلاغ شده که نیازمند ساز و کارهای جدید است،‌ ابراز امیدواری کرد: این شرکت با آهنگ سریعتری از عملیات تکمیلی فاز 12 پارس جنوبی، اجرای پروژه فراساحل فازهای 19 و 20 و 21 را شتاب بخشد.

هم اکنون در پروژه فراساحل فازهای 20 و 21 پارس جنوبی یکی از سه پایه های فاز 20 (BSP ) نصب شده و دومین سه پایه فلر آن فاز نیز مراحل اتمام نصب را می‌ گذراند. همچنین بارگیری سه پایه( BSP) فاز 21 نیز تکمیل و در زمان حاضر آماده حمل و نصب است و آخرین جکت سه پایه فاز 21 نیز اواخر این هفته بارگیری خواهد شد.

عملیات بارگیری لوله های خط لوله دریایی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی نیز از شنبه هفته گذشته آغاز شده است و با استقرار شناور لوله‌گذار در محل پروژه، عملیات شورپولینگ (کشش خط لوله) فازهای 20 و 21 و پس از آن عملیات لوله گذاری فاز 21 انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز شنبه (دوم خردادماه) در راس هیئتی  متشکل از مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس و جمعی از مدیران ارشد این شرکت از سکوهای در دست ساخت فازهای 19 و 20 و 21 در یارد خرمشهر بازدید کردند.

کد خبر 241430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =