اوکراین از تخفیف گازی روسیه برای 3 ماه سوم استقبال نکرد

اوکراین با تخفیف قیمتی که روسیه برای عرضه گاز در توافقنامه موقت سه ماه سوم پیشنهاد داده بود، موافقت نکرد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از ریانووستی از مسکو، ولادیمیر دمچیشین، وزیر انرژی و زغال سنک اوکراین روز سه شنبه (نهم تیرماه) گفت: اوکراین با تخفیف قیمتی که روسیه برای عرضه گاز در سه ماه سوم امسال پیشنهاد داده است، موافقت نکرد.

دیمیتری مدودوف، نخست وزیر روسیه روز دوشنبه (هشتم تیرماه) یک روز پیش از آغاز مذاکرات مشترک گازی مسکو، کی یف و اتحادیه اروپا در وین برای حل مناقشه گازی میان دو کشور همسایه روسیه و اوکراین، گفته بود: روسیه پیشنهاد تثبیت قیمت عرضه گاز به اوکراین را در سه ماه سوم مطرح می کند.

وی اعلام کرده بود: روسیه به اوکراین به ازای دریافت هر یکهزار متر مکعب گاز در سه ماه سوم امسال، ٤٠ دلار تخفیف پیشنهاد می دهد و عرضه گاز مسکو به اروپا به شرایط اوکراین، به عنوان یک کشور ترانزیتی بستگی خواهد داشت.

مقامهای انرژی روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا روز سه شنبه برای مذاکره درباره تمدید توافقنامه سه ماهه عرضه گاز مسکو به کی یف در وین گردهم آمده بودند.

شرگت گازپروم روسیه، در ماه ژوئیه ٢٠١٤، همکاری خود را با شرکت ملی نفتوگاز اوکراین، به دلیل پرداخت نشدن صورتحسابهای این کشور، به سبب رخ دادن جنگ میان شورشیان طرفدار روسیه و نیروهای دولتی در مناطق شرقی اوکراین قطع کرد.

قطع صادرات گاز روسیه به اوکراین در اواسط ماه ژوئیه ٢٠١٤سبب تشدید تنشهای شرق و غرب که در پی جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین رخ داده بود، شد.

٢٨ کشورعضو اتحادیه اروپا، که برای تامین ١٥ درصد گاز خود، به خط لوله گاز روسیه از خاک اوکراین (که مسیر اصلی ترانزیت گاز روسیه به اتحادیه اروپاست) متکی هستند، پیشنهادی را برای امضای یک توافقنامه موقت به منظور راه اندازی دوباره این خط لوله پیشنهاد کردند.

به دنبال این پیشنهاد، مقامهای انرژی اوکراین چندی پیش اعلام کرده بودند که یک توافقنامه اولیه برای عرضه ارزانتر گاز روسیه به این کشور برای سه ماه آینده امضا کرده اند.

براساس آن، تا زمان یافتن یک راه حل دائمی درباره اختلاف گازی هر دو کشور، هر یکهزار مترمکعب گاز روسیه برای یک دوره سه ماهه با قیمت ٢٤٨ دلار به اوکراین فروخته می شود.

اتحادیه اروپا حدود یک سوم گاز مصرفی مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می کند و حدود نیمی از این مقدار از خط لوله ترانزیتی واقع در خاک اوکراین تامین می شود.

مسکو هم اکنون به دلیل نقش آفرینی در بحران اوکراین و اشغال شبه جزیره کریمه و الحاق آن به خاک خود، تحت تحریمهای اقتصادی و مالی غرب است، اگر چه کاخ کرملین اتهام ها از سوی غربی ها را مبنی بر کمک مسکو به شورشیان در شرق اوکراین رد می کند.

گازپروم در زمستان سالهای ٢٠٠٦-٢٠٠٥ و ٢٠٠٩-٢٠٠٨ به دلیل اختلافها بر سر قیمت، عرضه گاز به کی یف را متوقف کرد، که این شرایط سبب کاهش فشار گاز ارسالی به کشورهای اروپایی که گاز مسکو را از طریق خط لوله ترانزیتی در خاک اوکراین دریافت می کند، شد.
کد خبر 243649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =