نخبگان به کمک کارگروه ارتقای ساختار و منزلت انجمن نفت ایران می آیند

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری به اهمیت بازیابی توان انجمن نفت ایران و دمیدن روح جدیدی از آیین نامه ها و نیروهای جدید به آن اشاره کرد و گفت: با هماهنگی انجام شده بزودی انتخابات این انجمن به شکل رسمی برگزار و اعضا انتخاب خواهند شد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا مقدم ، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت امروز عصر در جلسه هم اندیشی تعدادی از نخبگان دانشگاه با کارگروه ارتقای ساختار و منزلت انجمن نفت ایران با اشاره به سابقه نفت در ایران و اهمیت آن سالها قبل از صنعتی شدن نفت ، گفت: نفت و صنعت نفت از آمریکا شکل گرفته و به شکلی گسترده در کل دنیا ریشه دوانده است اما در این دوران نفت برای دربار ایران ناشناخته بود و بدون آگاهی از فواید ، این ماده را ماده ای بدبو و دست و پاگیر می دانستند که در ازای مبالغی بسیار محدود به خارجیها فروخته می شد.

وی با بیان این که نفت در دنیای امروز پیشران صنعتی کشورها شده است ، گفت: با شکل گیری این توسعه صنعتی کشورها به دو گروه کشورهای پیشتاز در صنعت نفت و کشورهای مصرف کننده خدمات صنعتی بدل شدند. کشورهای پیشتاز قدرت طراحی محصول و قدرت بازار را در دست گرفتند و کشورهای دیگر به نحوی دنباله رو آنها شده اند.

معاون وزیر نفت با اشاره به پیشتازی کشورهایی مثل آمریکا در عرصه های مختلف صنعت نفت، گفت: این کشورها از سالها قبل از انقلاب ما و شاید همزمان با شکل گیری اولیه انجمن نفت ایران، اقدام به شکل گیری انجمنهای نفت کردند و بسیاری از آنها نظیر IPI تا امروز اعتبار جهانی دارند و  سیاستگذاریها و استانداردهای صنعت نفت دنیا را شکل  داده و تایید می کنند.

مقدم با اشاره به فعالیت انجمن نفت ایران در قبل از انقلاب و تلاشهایی که داشته است، گفت: این مجموعه پس از انقلاب تا اوایل دهه 60 متوقف شد و تحت تاثیر فضای جامعه قرار گرفت و نتوانست به عملکرد اصلی خود برسد.

وی با بیان این که انجمنهای نفت ویژگی مستقلی دارند و نباید آنها را با فضای سیاسی درگیر کرد، گفت: با توجه به این که صنعت نفت در کشور ما دولتی است ، انجمن نفت هم تحت تاثیر همین شرایط قرار گرفته و همین موضوع موجب ضعف عملکرد این مجموعه شده است و همه می دانند که این برخورد سیاسی با نفت ظلم به این صنعت پیشرفته و پر تلاش است و ما را نسبت به کشورها و انجمنهای آن سوی دنیا عقب می راند.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به دیدگاه وزیر نفت در مورد بازیابی توان انجمن نفت ایران و اهمیت دمیدن روح جدیدی از آیین نامه ها و نیروهای جدید به آن ، گفت: اعضای اصلی این انجمن تاکنون انتصابی بودند و با هماهنگی انجام شده بزودی انتخابات این انجمن به شکل رسمی برگزار و اعضا در جریان یک انتخابات ، برگزیده خواهند شد.

مقدم با اشاره به فضای تحریمها و محدودیتهایی که برای صنعت نفت ما به وجود آورده است، گفت: با تدوین آیین نامه های جدید و استفاده و همکاری با نخبگان و دانشگاهیان می توانیم انجمن نفت را فعال کرده و از پتانسیلهای آن استفاده کنیم.

وی به جذب سه هزار نفر نخبه در قالب این انجمن اشاره کرد و گفت: رقابت کردن با قدرتهای جهانی و طرف حساب قرار گرفتن API ایران با IPI آمریکا یک حرکت جهادی می خواهد و ما باید به صورت جهادی کار کنیم.


کد خبر 243703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =