اروپایی ها خود را برای از سرگیری خرید نفت ایران آماده می کنند

پالایشگاههای نفت قاره سبز خود را برای از سرگیری خرید نفت ایران آماده می کنند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، به باور برخی تحلیلگران و مدیران شرکتهای بزرگ نفتی، بانکها و موسسه های بازرگانی، روسیه که برای دستیابی به جایگاه بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان در حال رقابت با عربستان و آمریکاست، به هنگام  بازگشت ایران به بازارهای جهانی برای احیای سهم از دست رفته صادرات نفت خام خود پس از لغو تحریمها در صورت دستیابی به توافق با کشورهای گروه 1+5، بزرگ ترین بازنده خواهد بود.

اد مورس رییس بخش تحقیقات کالا در بانک آمریکایی سیتی گروپ دراین باره گفت: ایران با روسیه در بازار اروپا رقابت خواهد کرد.

بنابر این تحیل، پالایشگاههای نفت در اروپا خود را برای از سرگیری خرید نفت ایران آماده می کنند.

مارکو شیاوتی، مدیر تولید و بازرگانی پالایشگاه ساراس ایتالیا واقع در مدیترانه، ضمن اشاره به برقراری ارتباط عادی با ایران، گفت: این پالایشگاه به از سرگیری خرید نفت خام از ایران به صورت نقد و از طریق قراردادهای بلند مدت فکر می کند.

ایران از سال 2012 در پی تحریمهای اتحادیه اروپا، قادر به فروش نفت خام به مشتریان اروپایی خود نبوده است؛ در کنار تحریمهای اتحادیه اروپا، تحریمهای شدید آمریکا، خرید محموله های نفت ایران به دلار را دشوارتر کرد و این محدودیتها تولید نفت این کشور را از رقم روزانه سه میلیون و 600 هزار بشکه در سال 2011 به 2 میلیون و 600 هزار بشکه در سال 2014 رساند.

بر اساس این گزارش، روسیه که نفت صادراتی شبیه به ایران دارد، از تحریمهای تهران، بیشترین سود را برد.

بنا بر داده های گردآوری شده از سوی پایگاه داده پردازی ترید مپ، مسکو با صادرات نفت به بازارهای فروش اصلی ایران در آسیا و اروپا، از سال 2011 تا 2014، روزانه 420 هزار بشکه به صادرات خود اضافه و درآمدهای نفتی خود را بیش از دو برابر کرد.

اگرچه روسیه و ایران در بازارهای جهانی رقیب به شمار می آیند، اما در سیاست همپیمان های بسیار نزدیکی هستند.

توافق جامع هسته ای وین

دستیابی به یک توافق جامع هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5  در روزهای آینده نزدیک است؛ در حالی که بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت خام حداقل 6 تا 9 ماه زمان می برد، صنعت نفت تلاش می کند تاثیر این بازگشت را بررسی کند.

بازرگانانی که خواستند به دلیل به خطر افتادن روابط بازرگانی خود نامشان فاش نشود، گفتند: تولید کنندگانی مانند نیجریه، آنگولا، کلمبیا و عراق در بازارهای اروپا و آسیا با رقابت بیشتری روبرو هستند.

آنان بر این باورند که عوامل دیگری نیز می تواند بر محاسبه ها تاثیر گذار باشد، که از جمله آنها می توان به توقف فروش نفت خام سوریه به دلیل نا آرامیهای سیاسی این کشور، نامنظم بودن صادرات نفت خام عراق به ترکیه با خط لوله کرکوک-جیهان، کاهش شدید صادرات نفت لیبی و جنوب سودان به دلیل درگیریها در این دو کشور اشاره کرد.

با این وجود، ایران اعلام کرده است در نظر دارد سهم از دست رفته صادرات نفت خام خود در بازارهای جهانی را احیا کند.

اهداف روشن

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در ماه مه اعلام کرده بود که بازارهای فروش مهم برای تهران، آسیا و اروپا هستند.

وی همچنین در نشست پنجم ژوئن (15 خرداد ماه) اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، با ارائه نامه ای، از دیگر اعضای این سازمان خواست راه را برای تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت خام ایران باز کنند.

نفت روسیه اکنون شرایطی مشابه اوضاع ایران پیش تحریم واردات از سوی پالایشگاههای نفت اروپا را تجربه می کند.

دیوید فایف، رییس بخش تحقیق و تحلیل شرکت بازرگانی گانور، یکی از پنج شرکت بزرگ مستقل نفتی جهان که بوسیله یک میلیاردر روسی به نام تیمچنکو تاسیس شده است، گفت: با از سرگیری فروش محموله های نفت خام ایران به اروپا، احتمال می رود نفت خام صادراتی روسیه در حد مشخصی، با نفت ایران وارد رقابت شود.
وی افزود: نفت عراق که کیفیت آن مانند نفت خام ایران و روسیه است نیز ممکن است در بازار اروپا با شرایط رقابتی روبرو شود.

برداشت نفت از ذخایر شیل

افزایش صادرات نفت ایران همچنین با نفت غرب آفریقا که هم اکنون به دلیل رشد تولید نفت شیل در آمریکا تحت فشار قرار دارد، وارد رقابت می شود؛ پیش تر ایالات متحده آمریکا از واردکنندگان اصلی نفت کشورهای واقع در غرب آفریقا از جمله نیجریه و آنگولا بود.

یوجین لیندل، تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره ای جی پی سی انرژی مستقر در وین گفت: نیجریه و روسیه در نظر دارند نفت خام خود را در بازارهای تک محموله بفروشند که این موضوع آنها را در رقابت با ایران شکننده تر می کند.

کد خبر 243900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =