قیمت نفت خام برنت به زیر 60 دلار رسید

آرای منفی بیش از 60 درصدی مردم یونان به شرایط وام دهندگان بین المللی در همه پرسی و تدوام سقوط ارزش سهام در بورس چین، قیمت نفت برنت را بیش از سه دلار و دابلیو تی آی را بیش از چهار دلار کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، به دنبال رای نه یونانی ها به ادامه پذیرفتن سیاستهای ریاضت اقتصادی در قبال کمک از سوی وام دهندگان بین المللی و ادامه مشکلات کاهش شاخص سهام در بازار بورس چین، قیمتهای جهانی نفت خام در پایان معاملات دیروز (دوشنبه، 15 تیرماه) با هشت درصد کاهش، بیشترین افت روزانه خود را در پنج ماه گذشته تجربه کرد.

نزدیک شدن به مهلت نهایی مذاکرات هسته ای تهران و کشورهای گروه 1+5 که سه شنبه (16 تیرماه) اعلام شده است، قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز تحت فشار قرار گرفت.

حصول یک توافق جامع هسته ای می تواند لغو تحریمهای ایران و به دنبال آن افزایش تولید و عرضه نفت این کشور را به همراه داشته باشد که به باور تحلیلگران این وضع به مازاد عرضه در بازار نفت منجر می شود.

مقامهای حاضر در مذاکرات از احتمال تمدید دوباره مهلت گفتگوهای هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 در وین خبر داده اند.

روند کاهنده ای که از هفته گذشته شکل گرفت، ظرف چهار روز بیش از 10 درصد از قمیتهای جهانی نفت خام کاست، این بزرگترین نوسان از اوایل ماه ژوئن به شمار می رود، در حالی که هفته گذشته با همین محدوده محدود قیمتی به پایان رسید.

قیمت جهانی نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای نخستین بار از اواسط ماه آوریل به زیر 60 دلار برای هر بشکه سقوط کرد.

جان کیلداف، یک تحلیلگر در موسسه اگین کپیتال فعال در زمینه هج فاند (hedge fund) انرژی در این باره گفت: با توجه به حضور عوامل کاهنده در بازار، قیمت نفت خام تحت فشار قرار گرفته است و تنها عامل افزایشی تقاضای فصلی برای بنزین در فصل تابستان است که حتی این عامل نیز بزودی به پایان می رسد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با سه دلار و 78 سنت کاهش، 56 دلار و 54 سنت برای هر بشکه معامله شد و به زیر میانگین صد روز گذشته خود رسید.

قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی (وست تگزاس اینترمدیت) با چهار دلار و 40 سنت افت، 52 دلار و 53 سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

تحلیلگران بر این باورند که این بزرگترین درصد کاهش در یک روز برای نفت خام آمریکا (دابلیو تی آی) از اوایل ماه فوریه به شمار می آید و تداوم روند کاهنده می تواند قیمت این شاخص نفتی را به پایین ترین رقم 6 سال گذشته خود در اواسط  ماه مارس یعنی 42 دلار و سه سنت برای هر بشکه برساند.

قیمتهای جهانی نفت خام نیز تحت فشار نشانه هایی از رشد حفاریها در پروژه های شیل اویل در پی افزایش تعداد دکلهای نفتی آمریکا در هفته گذشته برای نخستین بار از دسامبر، قرار گرفت.

هنوز مشخص نیست که به دنبال کاهش اخیر قیمتها، شرکتهای حفاری را از گسترش فعالیت در پروژه های شیل اویل باز می دارد یا خیر؟ هر چند که بسیاری از تولیدکنندگان، قیمت 60 تا 65 دلار برای هر بشکه را به منظور حفر چاههای تازه اقتصادی می دانند.

کد خبر 243903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =