بررسی تطبیقی قوانین و مقررات ارزیابی اثرات زیست محیطی

کتاب الکترونیکی «بررسی تطبیقی قوانین و مقررات ارزیابی اثرات زیست محیطی در ایران و چند کشور منتخب» توسط مرکز پژوهشهای مجلس چاپ و منتشر شد.

به گزارش شانا، کتاب الکترونیکی «بررسی تطبیقی قوانین و مقررات ارزیابی اثرات زیست محیطی در ایران و چند کشور منتخب»  حاصل کار مشترک سید محمد مجابی و الهه سلیمانی مورچه‌خورتی است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: ارزیابی اثرات زیست‌محیطی را می توان مکانیسمی محسوب کرد که با ارائه راههای استفاده صحیح و منطقی از منابع انسانی و طبیعی سبب کاهش هزینه‌ها شده و در برنامه‌ریزیهای کوتاه و بلندمدت اثرات قابل توجهی دارد.

 این ارزیابیها به دلیل تسریع در برنامه‌ریزیها موجب حفاظت هرچه بیشتر منابع می‌شود، و از بروز اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی و منابع طبیعی جلوگیری می‌کند و استفاده از آن برای اجتناب از بروز خطاهای غیرقابل جبران یا ایجاد صدمات زیست محیطی، اجتماعی و یا اقتصادی ضروری است.

 در جایی که ذخیره‌سازی برای خود پروژه از ناحیه ارزیابی اثرات زیست‌محیطی بسیار بیشتر خواهد بود معمولا هزینه‌ای که صرف اجرای یک طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی می‌ شود، بسیار کمتر از هزینه حذف شده برای کل پروژه است.

باوجود توجه دولت و مجلس به مقوله محیط زیست و احکام نسبتا خوبی که در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه آمده است، به دلیل بی‌توجهی به ارزیابیهای زیست محیطی پروژه‌های بزرگ عمرانی، خدماتی، اقتصادی در این مبحث توفیقات درخور شان و انتظاری نداشته‌ایم.

لذا مرکز پژوهشهای مجلس بنابر وظیفه خود در این کتاب سعی کرده است بابیان ضرورت وجود قوانین و مقررات ارزیابیهای زیست‌محیطی در کشور و بررسی هر نوع مصوبه و ضابطه با ماده و حکم قانونی که در برگیرنده این مفهوم و یا به نوعی با ارزیابی زیست محیطی مرتبط است و همچنین برسی قوانین ارزیابی اثرات زیست محیطی در برخی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و مقایسه آن با قوانین موجود در ایران، مشکلات، تنگناها و محدودیتهای ارزیابی اثرات زیست محیطی را در کشور بیان و در نهایت پیشنهاد قواعد تکمیلی برای بهبود وضع ارزیابی اثرات زیست محیطی در کشور جمهوری اسلامی ایران ارائه کند.

بنابراین گزارش، کتاب حاضر در قالب 6 فصل تحت عناوین کلیات، مبانی تحقیق در ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، بررسی قوانین و مقررات زیست‌محیطی ایران و چند کشور منتخب، بررسی ارزیابیهای اثرات زیست‌محیطی در ایران، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری و پیشنهادها، تدوین شده است.

کتاب الکترونیکی «بررسی تطبیقی قوانین و مقررات ارزیابی اثرات زیست محیطی در ایران و چند کشور منتخب» در 195 صفحه الکترونیکی منتشر و یکصدهزار ریال قیمتگذاری شده است.

کد خبر 243935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =