بازار نفت متعادل و با ثبات، هدف مشترک اوپک و روسیه

وزیر انرژی روسیه و دبیرکل اوپک امروز (پنجشنبه، هشتم مردادماه) در یک نشست مشترک در مسکو بر تلاش برای حفظ ثبات و تعادل در بازارهای جهانی نفت خام تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، الکساندر نواک به عبدالله سالم البدری گفت: روسیه و اوپک در زمینه بازار نفت با ثبات و متعادل اهداف مشترکی را دنبال می کنند.

بر اساس این گزارش، اعضای اوپک در نشست ١٦٦ با وجود افت شدید قیمتهای جهانی نفت خام و نیز در نشست ١٦٧ این سازمان نیز تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه خود را با هدف حفظ سهم خود در بازارهای جهانی نفت خام تثبیت کنند.

روسیه، بزرگ ترین تولید کننده نفت خام جهان، نیز از هر گونه اقدامی برای حمایت از قیمتهای جهانی نفت خام که نسبت به پارسال بیش از نصف کاهش یافته است، امتناع کرد.

وزیر انرژی روسیه در دیدار با البدری در مسکو گفت: بازارهای جهانی نفت خام تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی قرار دارد، که بویژه توافق هسته ای تهران با کشورهای گروه 1+5 و پیامدهای آن بر بازار نفت تاثیر گذار خواهد بود.

بنابر بیانیه وزارت انرژی روسیه، نواک عنوان کرد که روسیه و اعضای اوپک در بازارهای جهانی نفت خام و درباره تحولات آن مسئول هستند، ما باید راهبرد و سیاست خود را بر اساس فهم و درکی کامل از عواملی کلیدی و ویژگیهای بازار ترسیم کنیم.

رشد 7 تا 11 درصدی تقاضای نفت تا سال 2020

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، نواک با بیان این که تقاضای جهانی نفت خام تا سال 2020 هفت تا 11 درصد رشد می کند، گفت: این رشد حتی پس از سال 2020 نیز تدوام خواهد داشت.

وی افزود: شرایط بازارهای جهانی نفت خام در سال 2016 بهبود می یابد، در حالی که روسیه و اوپک دیدگاه های همسو خود درباره تحولات بازار را به اشتراک می گذارند.

وزیر انرژی روسیه در بیانیه ای مشترک در پایان دیدار با دبیرکل اوپک گفت: با وجود تدوام تردیدها در بازار نفت، نشانه هایی احتمالی از تعادل و ثبات بیشتر بازارهای جهانی نفت خام در سال 2016 وجود دارد که نیازمند ادامه به موقع و کافی سرمایه گذاریها در پروژه های نفتی است.

نواک افزود: سیاست قیمت گذاری روسیه و کاهش تولید نفت خام اوپک در دیدار و گفتگو با دبیرکل اوپک مطرح نشد.

وی ادامه داد: برخی اعضای اوپک خواهان کاهش سقف تولید نیستند، بنابراین این سازمان سقف تولید خود را تثبیت کرد؛ تعادل میان عرضه و تقاضا باید در بازار حفظ شود.

قیمت نفت خام در سال ٢٠١٥ میلادی و در اوایل ماه مه به اوج خود یعنی رقم ٦٩ دلار و ٥٨ سنت برای هر بشکه رسید، اما در ماه ژوئیه به زیر ٥٥ دلار برای هر بشکه رسیده است.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال (شاخص بین المللی نفت خام) برای تحویل در ماه سپتامبر در پایان معاملات آتی دیروز (چهارشنبه، هفتم مردادماه) آی سی یی فیوچرز با هشت سنت (٠,٢ درصد) افزایش، ٥٣ دلار و ٣٨ سنت برای هر بشکه داد و ستد.

نواک دیروز پیش از دیدار با البدری با بیان این که هم اکنون در بازار نفت اوضاع غیرعادی مشاهده نمی شود، گفته بود: انتظار می رود قیمتهای جهانی نفت خام در سطح ٥٠ تا ٦٥ دلار برای هر بشکه در نوسان باشد.

وی دیروز تصریح کرده بود: نوسان قیمتهای جهانی نفت خام در سطوح ٥٠ تا ٦٥ دلار برای هر بشکه عادی است زیرا شرایط در بازار نفت به سطح عرضه و تقاضا بستگی دارد.

وزیر انرژی روسیه با عادی خواندن و قابل پیش بینی بودن نوسان قیمت نفت در سطوح ٥٠ تا ٦٥ دلار برای هر بشکه، تاکید کرده بود: هم اکنون شاهد نوسان شدیدی در بازار نیستیم.

قیمت نفت در سال 2016 به ثبات می رسد

البدری در دیدار با نواک گفت: انتظار می رود قیمتهای جهانی نفت خام در سال 2016 تثبیت شود و این ثبات در بلند مدت تداوم داشته باشد.

وی در سخنانی که از شبکه تلویزیونی روسیا-24 پخش می شد، بدون اشاره به بازه قیمتی خاصی، تصریح کرد: همه ما از بی ثباتی در بازارهای جهانی نفت خام و نوسان قیمتی ضرر کرده ایم.

نشست مشترک بعدی روسیه و اوپک نیمه دوم سال 2016 در دبیرخانه دائمی این سازمان واقع در وین اتریش برگزار می شود.
کد خبر 244800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =