توسعه 5 میدان مشترک نفتی و تقویت ناوگان دکلهای حفاری

براساس گزارش عملکرد وزارت نفت، توسعه یادآوران (فاز اول)، توسعه آزادگان شمالی(فاز اول)، توسعه آزادگان جنوبی(فاز اول)،توسعه میدان یاران جنوبی و توسعه میدان یاران شمالی از جمله میادین مشترک غرب کارون محسوب می‌شوند که طی دو سال ابتدایی دولت یازدهم به پیشرفتهای خوبی دست یافته‌اند.

به گزارش شانا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، براساس گزارش عملکرد وزارت نفت، دولت یازدهم طی دو سال موفق به توسعه 5 میدان نفتی مشترک در کشور شده است، همچنین توسعه یادآوران (فاز اول)، توسعه آزادگان شمالی(فاز اول)، توسعه آزادگان جنوبی(فاز اول)،توسعه میدان یاران جنوبی و توسعه میدان یاران شمالی از جمله میادین مشترک غرب کارون محسوب می‌شوند که طی دو سال ابتدایی دولت یازدهم به پیشرفتهای خوبی دست یافته‌اند.

دولت یازدهم در اردیبشت ماه سال گذشته، پیمانکار چینی بخش بیع متقابل توسعه میدان آزادگان جنوبی را خلع ید و در حال حاضر حفاری چاههای این میدان توسط شرکتهای داخلی کشور در حال انجام است.

بیشترین میزان پیشرفت فیزیکی دولت یازدهم در میدانهای مشترک غرب کارون مربوط به توسعه فاز اول میدان آزادگان شمالی است که با 44.8 درصد مواجه بوده است.

پایینترین پیشرفت فیزیکی دولت یازدهم در میدانهای مشترک غرب کارون مربوط به فاز اول توسعه میدان یادآوران است که طی دو سال گذشته با 12.7 درصد پیشرفت مواجه شده است.

توسعه میدان یاران جنوبی و میدان یاران شمالی طی دو سال گذشته به ترتیب با پیشرفت 21.8 درصد و 29.4 درصد مواجه شده است.

تمرکز و اتخاذ تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت تولید خام از میادین مشترک کشور با تمرکز بر توسعه میدانهای مشترک غرب کارون، اصلاح شرایط پیمانکاران فعال در میادین مشترک غرب کارون(خلع ید یکی از پیمانکاران چینی در میدان آزادگان جنوبی، تنظیم روابط و قراردادها با سایر پیمانکاران و افزایش تعداد دکلهای فعال از 3 دستگاه به 16 دستگاه)، راه اندازی مرحله دوم فاز زود هنگام توسعه میدان یادآوران جهت تولید 50 هزار بشکه در روز نفت خام در خرداد 1393 و انجام اقدامهای لازم برای تامین منابع مالی از طریق صندوق توسعه ملی از جمله عملکرد دولت یازدهم در میادین مشترک غرب کارون برشمرده می‌شود.

همچنین پیگیری مستمر و جدی طرح توسعه میدان نفتی آذر، آماده سازی تاسیسات تولید و انتقال گاز در میدان سلمان با ظرفیتی حدود 400 میلیون فوت مکعب در روز که این امر با رفع مشکلات بسیاری که به علت نگهداری نکردن صحیح و اجرای نامناسب در تاسیسات اتفاق افتاده بود از دیگر اقدامهای دولت یازدهم در توسعه میادین مشترک نفتی محسوب می‌شود.

از جمله دیگر اقدامهای دولت یازدهم در میادین مشترک شامل تقویت ناوگان دکلهای حفاری مدیریت اکتشاف جهت گسترش فعالیتهای اکتشافی و توصیفی در نواحی مرزی و میادین مشترک، تخصیص هدفمند و بهینه اعتبارات و منابع مالی به طرحها و پروژه ها و رفع مشکلات عمده در اجرای طرحهای توسعه میادین مشترک، تعیین تکلیف نهایی استراتژی توسعه میادین توسعه نیافته و نیز تسریع در بررسی و تصویب نهایی مصوبات مربوط به میادین مشترک، می‌شود.

کد خبر 245934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =