تلنگرهای کاهش قیمت نفت با تغییر رویه سرمایه‌گذاری چین به صدا درآمده است

کارشناس موسسه مطالعات انرژی با اشاره به انتشار گزارشهایی مبنی بر تغییر رویه چین در امر سرمایه‌گذاری از بخش صنایع به خدمات گفت: این انتظار وجود دارد که نیاز چین به انرژی با سرمایه گذاری در بخش خدمات تعدیل شود و همه اینها تلنگری بر کاهش قیمت نفت در ماههای آتی خواهد بود.

مهران امیرمعینی، مشاور موسسه مطالعات انرژی درگفتگو با خبرنگار شانا درباره تاثیر رشد اقتصادی چین بر افت جهانی قیمت نفت، تصریح کرد: امروز شرائط بازار نفت شرائطی شکننده‌است و حتی پیش از نگرانیها درباره رشد اقتصادی چین و بحران بورس این کشور، مازاد عرضه نفت شامل غیراوپکی‌ها،  شیل‌ها و  Tight oil همگی حاکی از نداشتن ثبات در این بازار بود.

وی با اشاره به رعایت نکردن اعضای اوپک به سهمیه تعیین شده در این سازمان نیز افزود: کشورهای عراق، عربستان، امارات و کویت در این مدت اضافه تولید داشتند و آمارها حاکی از این بود که اوپک بیش از 1.5 میلیون بشکه تولید مازاد داشته است. 

این کارشناس انرژی تصریح کرد: چنانچه اعضای اوپک تصمیمی در این باره اتخاذ نکنند امکان دارد سطح پایین قیمتها در آینده نیز حفظ شود. با این حال با توجه به شرائط فعلی پیش بینی کف قیمت نفت بسیار سخت است و نمی‌توان قیمت نفت را پیش بینی کرد.

مشاور موسسه مطالعات انرژی گفت: همه این عوامل در کنار هم نشان می‌دهد که قیمت نفت تحت فشار بوده، حتی عوامل ژئوپولیتیک مانند کاهش درگیریها در یمن و توافق هسته‌ای ایران دست به دست هم دادند تا شاهد قیمتهای پایین‌تر نفت باشیم.

امیرمعینی ادامه داد: با توجه به این‌که بحران اقتصادی چین از بازار بورس شروع شد، گزارشها نیز نشان می‌دهد که این مسئله رشد اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ ضمن این‌که برخی گزارشها حاکی از تغییر رویه چین در امر سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاریها از صنایع به بخش خدمات سوق می‌یابد، این انتظار وجود دارد که نیاز چین به انرژی با سرمایه‌گذاری در بخش خدمات تعدیل شود و همه اینها تلنگری بر کاهش قیمت نفت در ماههای آتی خواهد بود.  

وی افزود: از سویی برخی گزارشها حاکی از این است که هزینه تولید شیلها کاهش یافته و به کمتر از 40 دلار رسیده است که این امر حاکی از این است که فناوری توانسته است سبب کاهش هزینه تولید شود که این موضوع هم خطری برای قیمتها محسوب شده و به نوعی زمینه‌های کاهش قیمت نفت را مهیا می‌کند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: با این‌که پیش بینی‌ها حاکی از این بود که رشد اقتصادی چین کاهش می‌یابد، اما آنچه محقق شد حتی کمتر از میزان پیش بینی‌ها بود که به نظر می‌آید اتفاقهای اخیر رخ داده در بازار بورس، شرائط کاهش رشد اقتصادی این کشور را متاثر کند. 

وی ادامه داد: به نظر می‌آید دست کم در کوتاه مدت ( سال جاری میلادی) شرائط اقتصادی چین بهبود نیابد و شاید باید تا پایان سال انتظارکشید تا در سال آینده شاهد بهبود شرائط اقتصادی این کشور باشیم. 

امیرمعینی نگرانیها را از کاهش قیمتها بیشتر روانی دانست و گفت: به نظر نمی‌آید حداقل در کوتاه مدت تقاضای نفت چشم‌گیر باشد، اما سقوط قیمت نفت علاوه بر کاهش رشد اقتصادی چین به عواملی مانند کاهش هزینه تولید سوختهای جایگزین و تولید شیلها بستگی دارد.

وی گفت: از سوی دیگر برخی گزارشها نشان می‌دهد که دست کم طی یکی دوماه آینده رشد تولید نفت آمریکا به میزان 100 تا 200 هزار بشکه متوقف می‌شود که با توجه به مازاد عرضه‌ای که در بازار وجود دارد این میزان کاهش تولید تاثیر چندانی در افزایش قیمتها نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با این حال شرائط امروز اقتصاد حاکی از این است که امیدی به بهبود قیمت نفت در کوتاه مدت نیست، مگر این که اتفاق خاصی رخ دهد؛ برای نمونه برخی تحلیلها حاکی از کاهش قیمت سهام شرکتهای آمریکایی است که این مسئله امکان دارد سبب بازنگری در برنامه‌های سرمایه‌گذاری شود و این به معنای توقف پروژه‌های توسعه‌ای و به دنبال آن، تقویت قیمتها خواهد شد، با این حال باید منتظر برنامه‌های سرمایه گذاری بود.

کد خبر 245938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =