۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
  • کد خبر: 245947
احتمال کاهش بودجه عربستان در پی افت قیمت نفت

عربستان در حال بررسی کاهش چند میلیارد دلار از بودجه خود در پی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دولت عربستان در حال مشاوره با تعدادی کارشناس برجسته اقتصادی است تا برنامه های مخارج سرمایه ای این کشور را برای بودجه سال آینده کاهش دهد.

به گفته 2 تن از افراد ناشناسی که در جریان این مشاوره ها هستند و خواستند نامشان فاش نشود، عربستان قصد دارد با کاهش بودجه های مربوط به طرحهای زیرساختی این کشور هزینه های خود را کاهش دهد. 

این دو منبع اعلام کردند: دولت عربستان به تازگی جلسه های مشاوره خود را آغاز کرده است و این گونه برآورد می شود که بودجه این کشور حدود 10 درصد یا حتی بیشتر یعنی تا حدود 102 میلیارد دلار کاهش یابد. هم اکنون هزینه های این کشور در بخشهای مختلف مانند حقوق و دستمزد کارکنان دولتی تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

بنا بر اعلام صندوق بین المللی پول، عربستان که بزرگترین اقتصاد دنیای عرب را داراست به نظر می رسد که کسری بودجه 20 درصدی را برای امسال اعلام کند.

درآمدهای حاصل از فروش نفت عربستان بیش از 90 درصد از کل درآمد این کشور را به خود اختصاص داده است و افت بیش از 50 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب شده است تا فشار بی سابقه ای به درآمد های این کشور وارد شود.

این کشور حدود 35 میلیارد ریال از بازارهای اوراق بهادار محلی در سال جاری به دست آورد و این در حالی است که از سال 2007 این نخستین باری است که عربستان اوراق بهادار 12 ماهه منتشر کرده است.

به گفته فهد الترکی، اقتصاددان برجسته و رئیس بانک سرمایه گذاری جدوه، این کاهش بودجه در واقع پاسخی به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است، اما افزایش شدید هزینه های سرمایه گذاری نیز در این چند سال گذشته نیز مزید بر علت بوده است. 

وی گفت: با وجود این که کاهش هزینه های سرمایه گذاری می تواند منجر به رشد اقتصادی شود، وابستگی بخش غیر نفتی به دولت دیگر به اندازه ای که 20 یا 30 سال پیش نیست.

بنا بر گزارشی از گروه مالی سمبا که روز 18 اوت (27 مردادماه) منتشر شد، هزینه های سرمایه گذاری بیش از نیمی از مخارج دولت را شامل می شود.
 
دولت عربستان هم اکنون 854 میلیارد دلار هزینه سرمایه گذاری دارد.

به گفته رئیس صندوق بین المللی پول، این کشور به اصلاحات اساسی در قیمت حاملهای انرژی، نظارت کامل بر روی درآمدهای بخش عمومی، و کارآمدی بخش عمومی به شدن نیاز دارد.

افت قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش درآمد های نفتی این کشور و همچنین رشد هزینه های آن سبب شده است کسری بودجه جدی در سال جاری در عربستان به وجود آید که سبب می شود ذخایر پولی این کشور که طی یک دهه گذشته به دست آمده است به تدریج مصرف شود.

وزارت دارایی عربستان از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. 
کد خبر 245947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =