ظرفیت خط لوله گاز صادراتی ترکیه به 60 میلیون مترمکعب افزایش یافت

امکان صادرات 60 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه با بهره برداری از تاسیسات تقویت فشار جدید گاز تبریز فراهم شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان آذربایجان شرقی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران امروز (چهارشنبه چهارم شهریورماه) در مراسم افتتاح پروژه های گازرسانی آذربایجان شرقی گفت: این تاسیسات به عنوان ترمینال گازی کشورهای همسایه به شمار می رود و ظرفیت آن از 24 میلیون مترمکعب به 60 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

محمدعلی امام افزود: اجرای این پروژه علاوه بر افزایش پایداری انتقال گاز در شمال غرب کشور می تواند به افزایش ظرفیت صادرات گاز به کشورهای ترکیه، ارمنستان و اجرای طرح معاوضه گاز (سوآپ) بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه این تاسیسات نخستین تاسیساتی است که در سطح شرکت انتقال گاز ایران مجهز به الکتروکمپرسور گازی با نیروی محرکه برق است اظهار کرد: در این تاسیسات سه الکتروموتور با ظرفیت انتقال 36 میلیون مترمکعب گاز نصب شده که با آرایش 1+5 ظرفیت انتقال گاز این تاسیسات به 60 میلیون مترمکعب و با آرایش 0+6 این ظرفیت را به 70 میلیون مترمکعب افزایش می دهد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران هزینه ارزی این پروژه را 20 میلیون یورو و هزینه ریالی آن را 188 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: کلیه تجهیزات جانبی استفاده شده در این پروژه ساخت داخل بوده و تمام مراحل این پروژه بدون حضور سازندگان تجهیزات و پیمانکاران خارجی نصب و راه اندازی شده است.

وی در ادامه به مزایای فاز 2 تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز اشاره کرد و گفت: راه اندازی سریع و راحت تجهیزات در مقایسه با توربوکمپرسور، استهلاک کمتر تجهیزات با توجه به عدم داشتن قطعات داغ، جلوگیری از آلودگی هوا و ... از جمله مزایای این تاسیسات است.

کد خبر 245953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =