برگزاری نشست فوق العاده اوپک بدون حمایت عربستان بی فایده است

رویترز در تحلیلی با بررسی اوضاع کنونی بازار نفت آورده است که در خواست برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک بدون حمایت عربستان بی ثمر است و این که کاهش عرضه اعضا بسیار بیشتر از برگزاری چنین نشستی می تواند به بهبود قیمت نفت کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به تازگی برخی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از برگزاری نشست فوق العاده اوپک سخن به میان آورده اند، آنها معتقدند برگزاری این نشست تا حدودی می تواند به بهبود قیمتهای جهانی نفت خام کمک کند.

آخرین نشست فوق العاده اوپک برای بررسی سقوط شدید قیمتهای جهانی نفت خام در سال 2008 برگزار شد، به طوری که اعضای اوپک در سلسله نشستهای آن دوره تصمیم گرفتند در مجموع چهار میلیون و 200 هزار بشکه از سهمیه تولید خود بکاهند که این شرایط سبب شد قیمت نفت ظرف یک سال 2 برابر شود.

با این حال،  به نظر می رسد این روزها درخواست برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک به مظور حمایت از قیمتها، بیشتر از این که به عنوان یک اقدام یا تعیین سیاست تلقی شود، نشان از افزایش فاصله میان اعضای این سازمان دارد.

مقامهای اوپکی گفتند: با وجود این که طبق اساسنامه اوپک توافق نظر 12 عضو این سازمان می تواند منجر به تشکیل یک نشست فوق العاده شود، هیچ اتفاقی بدون حمایت عربستان که هنوز موافقت خود را با این نشست اعلام نکرده است، صورت نخواهد گرفت‎.

به دنبال افت بیشتر قیمتهای جهانی نفت خام، حمایت کشورهای عضو اوپک خارج از حاشیه خلیج فارس برای مقابله با این شرایط بازار نفت، بیشتر می شود و حتی برخی اعضای اوپک حوزه خلیج فارس نسبت به تدوام افت قیمتهای جهانی نفت خام ابراز نگرانی کرده اند، اما اعضای عمده اوپک هنوز در این باره اظهار نظری نکرده اند.

بدون حمایت عربستان سعودی اتفاقی رخ نمی دهد و حتی برخی اعضای اوپک که نسبت به افزایش قیمتها نا امید هستند می گویند برگزاری نشست فوق العاده راهش نیست و تنها اوضاع را از این بدتر می کند.

یک مقام اوپکی گفت: هم اکنون فضا به این شکل نیست که نشستی بدون همگرا شدن دیدگاه ها برگزار شود و حداقل باید نظر بیشتر اعضا جلب شود.

وی افزود: در غیر این صورت، برگزاری نشست فوق العاده بی معنا و هدف خواهد بود و حتی می تواند وضع را از این بدتر کند و چنانچه توافقی صورت نگیرد قیمتها می تواند تحت فشار بیشتری قرار گیرد.

قیمتهای جهانی نفت خام در هفته جاری به حدود 42 دلار برای هر بشکه رسیده است که بالاترین سطح از اوایل سال 2009 به شمار می آید، به طوری که هم اکنون قیمتها تحت تاثیر مازاد عرضه و نگرانیها درباره سلامت اقتصادی چین، دومین مصرف کننده نفت خام جهان، رخ داده است.

قیمتهای جهانی نفت خام پس از تصمیم اعضای اوپک در نشست 166 این سازمان در سال 2014 مبنی بر تثبیت سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه با هدف حفظ سهم خود در بازارهای جهانی و از دور خارج کردن پروژه های گران قیمت برداشت نفت از ذخایر نامتعارف، با افت روبرو بوده است.

عربستان سعودی و همپیمانانش در حاشیه خلیج فارس از حامیان اصلی راهبرد حفظ سهم بازار در اوپک به شمار می آیند.

کشورهای غیر عضو اوپک خواهان اقدام اوپک برای حمایت از قیمتهای جهانی نفت خام هستند.

مقامهای اوپکی می گویند که الجزایر با ارسال نامه ای به دبیرخانه اوپک نگرانی خود را درباره شرایط بازارهای جهانی نفت خام ابراز داشته است.

 در همین حال بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز یکشنبه گفت: ممکن است برگزاری نشست فوق العاده اوپک برای ثبات قیمتهای جهانی نفت خام موثر باشد.

اما 2 مقام اوپکی دیگر برگزاری هر گونه نشستی پیش از نشست عادی ماه دسامبر را دور از انتظار می دانند.

یک مقام اوپکی دیگر گفت: برگزاری نشست فوق العاده اوپک بعید است، هیچ کشوری به طوری رسمی درخواستی برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک ارائه نداده است.

بی تمایلی به کاهش تولید

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی از 18 ژوئن (28 خردادماه) زمانی که قیمتهای جهانی نفت خام در سطوح بالای 63 دلار برای هر بشکه قرار داشت و گفته بود که نسبت به اوضاع بازار در ماههای آینده خوش بین است، تاکنون هیچ گونه اظهار نظری درباره افت اخیر قیمتها نکرده است.

با وجود افت شدید قیمت نفت در هفته جاری، مقامهای عربستانی سکوت کرده اند.

مقامهای اوپکی و منابع صنعتی می گویند که برای عربستان تغییر سیاست کنونی دشوار است، در حالی که هم اکنون ایران و عراق به دنبال افزایش تولید و عرضه نفت خام خود هستند.

 اوپک از سال 2011 سالانه تنها 2 نشست برگزار کرده است؛ اعضای اوپک اغلب در دوره های پیشین سقوط قیمتهای گردهم آمده اند و آنها در دهه 2000 میلادی سالانه هشت نشست برگزار می کردند و برخی از نشستها تنها به بحثی کوتاهی در طول روز خلاصه می شد.

اوپک از سال ٢٠٠٨ تاکنون هیچ نشست فوق العاده ای برگزار نکرده است؛ بر اساس تصمیم ١٢ وزیر نفت عضو اوپک قرار است صدو شصت و هشتمین نشست عادی این سازمان چهارم دسامبر ٢٠١٥ (١٣ آذرماه ١٣٩٤) در مقر دائمی اوپک در وین اتریش برگزار شود.

به گزارش شانا، به طور معمول رئیس دوره ای اوپک با رایزنی با دیگر اعضا و دبیرکل و در صورت توافق نظر میان کشورهای عضو، این سازمان می تواند نشست فوق العاده برگزار کند.

ریاست دوره ای اوپک هم اکنون بر عهده وزیر نفت نیجریه است.

همه تصمیمهای وزیران نفت اوپک بر اساس اجماع میان اعضا صورت می گیرد، از این رو ١٢ عضو این سازمان باید برای برگزاری نشست فوق العاده اعلام آمادگی کنند.

در پی بحران شدید اقتصادی سال 2008 و به دنبال آن افت تقاضا برای نفت خام و سقوط شدید قیمتهای جهانی نفت خام، اعضای اوپک تصمیم گرفتند روزانه چهار میلیون و 200 هزار بشکه از سهمیه تولید خود بکاهند و آن را به مجموع روزانه 24 میلیون و 845 هزار بشکه در روز برسانند.

فرق میان این دوره اوپک با آن زمان این است که اکنون تمایلی برای کاهش تولید وجود ندارد.

یک مقام اوپکی از کشورهای عمده تولید کننده گفت: هیچ یک از اعضای اوپک حاضر به کاهش تولید نفت نیستند.

یک مقام اوپکی حوزه خلیج فارس گفت: به نظر نمی آید که عربستان راهبرد خود را تغییر دهد و احتمال می رود قیمت نفت خام برنت پیش از رسیدن دوره بهبود به زیر 40 دلار برای هر بشکه برسد.

به نظر می رسد اثر کاهش عرضه نفت خام اعضای اوپک در بازارهای جهانی بیشتر از صحبت درباره برگزاری نشست فوق العاده اوپک باشد.

بر اساس برنامه های اولیه بارگیری نفت خام عراق، صادرات نفت خام این کشور در 17 روز نخست ماه اوت با کاهش روزانه 250 هزار بشکه ای روبرو بوده است که با این اوصاف به نظر می رسد رشد یکنواخت تولید اوپک در ماه جاری میلادی ادامه نداشته باشد.

یک مقام اوپکی با بیان این که درخواست نشست فوق العاده اوپک به هیچ وجه کمکی به بهبود قیمتهای جهانی نفت خام نمی کند، کاهش تولید و عرضه نفت خام اوپک می تواند تاثیر مطلوبتر و سریعتری بر بازارهای جهانی نفت خام داشته باشد و نتیجه اش بسیار بهتر از برگزاری نشست فوق العاده اوپک خواهد بود.

افزون بر تردیدها درباره اوضاع اقتصادی چین همچنان نگرانی ها درباره مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی وجود دارد و اوپک پیش بینی می کند که بازار هم اکنون با بیش از دو میلیون بشکه در روز مازاد عرضه روبروست.

تولید نفت خام عربستان سعودی و عراق، نخستین و دومین تولید کننده اوپک، امسال به اوج رسیده است و دیگر تولید کنندگان مانند روسیه همچنان تولید خود را در سطوح بالا حفظ کرده اند.

کد خبر 245955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =