۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
  • کد خبر: 245966
سربلند در عبور از تحریم، مهیا برای تولید صیانتی

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، برنامه ریزی منسجمی را برای تحقق تولید حداکثری مطابق با برنامه ابلاغی در دوره پساتحریم مهیا کرده است به گونه ای که در نخستین گام و در کوتاه مدت امکان افزایش تولید به میزان 500 هزار بشکه در روز میسر خواهد شد و در 3 ماه، افزایش تولید تا سقف برنامه مصوب ابلاغی(حداکثری) امکان پذیر خواهد بود.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت خام، نقش ویژه ای را در اقتصاد کشور ایفا می کند. تولید بیش از 80 درصد نفت و 16 درصد از کل گاز کشور، نقش ممتاز این شرکت را به لحاظ تأمین بخش عمده درآمد ارزی و همچنین انرژی کشور به خوبی هویدا می سازد.

این شرکت در سالیان اخیر، با وجود تحریم های ظالمانه، همسو با سند چشم انداز و استراتژیهای تعیین شده در وزارت نفت، اقدامها و فعالیتهای گسترده ای را در قالب برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت به انجام رسانده است که ثمره آن تحقق برنامه های ابلاغی مصوب شرکت ملی نفت ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی، صیانت از مخازن، مدیریت دانش، حفظ محیط زیست، بومی سازی قطعات مورد نیاز صنعت نفت و تعمیر و نگهداری و راهبری بهینه و ایمن تأسیسات است.

با توجه به مقدمات رفع تحریم های ظالمانه و پیش بینی حذف محدودیتهای تحمیلی علیه کشور، این شرکت به رغم تمام کمبودها، برنامه ریزی منسجمی را برای تحقق تولید حداکثری مطابق با برنامه ابلاغی در دوره پساتحریم مهیا کرده است به گونه ای که در نخستین گام و در کوتاه مدت امکان افزایش تولید به میزان 500 هزار بشکه در روز میسر خواهد شد و در 3 ماه، افزایش تولید تا سقف برنامه مصوب ابلاغی(حداکثری) امکان پذیر خواهد بود.

از مهمترین دستاوردهای این شرکت در دولت یازدهم و در 2 سال اخیر می توان به تکمیل و راه اندازی واحد بهره برداری هفت شهیدان مسجدسلیمان، راه اندازی طرح افزایش توان تزریق گاز در میدانهای کرنج و پارسی، تکمیل پروژه ساخت خط لوله نفت اهواز به پالایشگاه آبادان، راه اندازی کارخانه نمک زدایی میدان لب سفید، افزایش توان تزریق گاز در میدان آغاجاری و رفع تنگناهای عملیاتی کارخانه تزریق گاز نرگسی اشاره کرد.

همچنین اجرای پروژه های لرزه نگاری میدانهای رامین، لالی، کارون و بی بی حکیمه کیلور کریم و سیاه مکان، آغاز 6 طرح مطالعات پژوهشی ازدیاد برداشت از میدانهای نفتی با همکاری مراکز علمی و پژوهشی،  راه اندازی مجموعه جدید دستگاه سیار فرآورش نفت و استفاده از فرصت کاهش تکلیفی برای انجام تعمیرات اساسی کارخانه ها، ماشین آلات، مخازن، خطوط لوله و تجهیزات در حجم بسیار وسیع از دیگر دستاوردهای این شرکت در دولت یازدهم است.

لازم به  ذکر است، در حوزه ساخت داخل نیز این شرکت به عنوان شرکت معین در ساخت 4 گروه از 10 گروه کالای استراتژیک وزارت نفت (مته های حفاری، تجهیزات سرچاهی، پمپهای درون چاهی و توربین های گازی) و همچنین ساخت فناورانه دکلهای خشکی در سطح این وزارت خانه است.

با عنایت به این که تا کنون افزون بر 8 هزار قلم کالای کاربردی صنعت نفت با حمایت این شرکت بومی سازی شده است، برنامه ریزی لازم برای ساخت 4 هزار قلم کالای دیگر نیازمند فراهم کردن ساز و کارها و تمهیدات ویژه ای است؛ بنابراین بر همین اساس و با هدف افزایش سطح همکاریهای دوجانبه و افزایش تعاملات میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا) کارگروه تخصصی مشترک تشکیل شده است.

علاوه بر موارد پیش گفته، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به موازات وظایف و مسئولیتهای تخصصی و فنی در زمینه تولید و استخراج نفت و گاز، در حوزه مسئولیتهای اجتماعی نیز به امر آبادانی و عمران مناطق نفتخیز اهتمام و توجه ویژه داشته و بخش قابل توجهی از فعالیتهای شرکت صرف کارهای عمرانی و عام‌المنفعه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، عمده فعالیتهای این شرکت همسو با رسیدن به توسعه متوازن در بخش توسعه و بهسازی راهها، ساخت سالنها و فضاهای فرهنگی ورزشی، ایجاد فضای درمانی و بیمارستانی، تثبیت شنهای روان و ایجاد فضای سبز در اطرف تأسیسات نفتی و توسعه و فضای سبز و عمران شهری انجام می شود.

همچنین در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز با تعریف و اجرای پروژه های زیست محیطی، تبعات ناشی از عملیات حفاری و بهره برداری از چاههای نفت به میزان قابل توجهی در سالهای گذشته کاهش یافته است.

در ضمن با توجه به قدمت تأسیسات، ضرورت جمع آوری گازهای همراه، وجود پتانسیل بالقوه توسعه میدانها و مطالعات جامع انجام شده در طول سالیان اخیر، ظرفیتهای مهمی برای سرمایه گذاری وجود دارد که از آن جمله می توان به طرح بهینه سازی تأسیسات میدان آغاجاری(پوسفر)، طرح جامع ساخت کارخانه های جدید گاز و گاز مایع و طرح توسعه مخازن گازی-خامی اشاره کرد؛ بدیهی است با تأمین منابع مالی-سرمایه گذاری و تحقق این طرحها علاوه بر فراهم شدن شرایط ایمن برای تأسیسات، امکان استمرار تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی، تامین قسمتی از گاز مورد نیاز برای تزریق در مخازن، جمع آوری گازهای همراه و کاهش آلودگی محیط زیست فراهم خواهد شد و به اشتغال زایی در کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

بیژن عالیپور
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

کد خبر 245966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =