استقبال رئیس جمهوری بولیوی از شرکت در  اجلاس جی یی سی اف تهران

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: رئیس جمهوری بولیوی از شرکت در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز(GECF) استقبال کرد.

امیر حسین زمانی نیا پس از دیدار با رئیس جمهوری بولیوی در گفتگو با خبرنگار شانا بااشاره به این که در این دیدار دعوتنامه آقای روحانی، رئیس جمهوری برای شرکت در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز(GECF) تقدیم اوو مورالس شد، گفت: آقای مورالس ضمن تشکر از دعوتنامه رئیس جمهوری ایران  از شرکت در این اجلاس که 23 نوامبر در تهران برگزار می شود، استقبال کرد.

وی گفت: رئیس جمهوری بولیوی همچنین در این دیدار بر اهمیت روابط سیاسی دو کشور تاکید و اظهارامیدواری کرد که با لغو تحریمهای بین المللی علیه ایران روابط اقتصادی دو کشور بویژه در زمینه نفت و گاز توسعه پیدا کند.

به گزارش شانا، امیر حسین زمانی نیا روزهای آخر مردادماه برای دعوت از سران کشورهای ترینیداد و توباگو و بولیوی به عنوان اعضای اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز و پرو به عنوان عضو ناظر، برای حضور در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به آمریکای جنوبی رفت.

سومین اجلاس سران مجمع صادرکنندگان گاز قرار است در دهه سوم ماه نوامبر 2015 در تهران برگزار شود؛ نخستین جلسه کاری کارشناسان اجلاس سران نیز در ماه مه در دبیرخانه این مجمع برگزار شد و دومین جلسه هم قرار است در ماه سپتامبر در تهران برگزار شود.

معاون وزیر نفت همچنین قرار است دعوتنامه هلند را به عنوان دیگر عضو ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز تقدیم سران آن کند.

تاکنون دعوتنامه بیش از10 کشور از اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز تقدیم سران آن شده و ظرف یک هفته آینده دعوتنامه بقیه اعضا برای حضور در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز تقدیم آنها خواهد شد.

براساس این گزارش، ایران، روسیه، قطر، مصر، الجزایر، بولیوی، لیبی، گینه استوایی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات اعضای اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) هستند. هلند، قزاقستان، عراق، عمان، پرو، و نروژ نیز عضو ناظرند. این سازمان دوسوم ذخایر ثابت شده گاز جهان را در اختیار دارد. 65 درصد بازار ال ان جی و 41 درصد تجارت گاز با خط لوله نیز در اختیار کشورهای عضو این سازمان است.

کد خبر 245977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =