کاهش 37 درصدی درآمد دولت از مالیات شرکتهای بورسی

درآمدهای مالیاتی شرکتهای بورسی در سال 92 به دولت 4 هزار و 200 میلیارد تومان بوده در حالی که این مبلغ به دلیل افت و رکود اقتصاد در سال 93 با 37 درصد کاهش روبرو شده است.

به گزارش شانا، محمد فطانت با بیان این که در سال 93 بیش از 70 هزار میلیارد تومان انواع اوراق، کالا و حاملهای انرژی در بورسهای اوراقی و کالایی مورد معامله قرار گرفته است، گفت: درآمدهای مالیاتی شرکتهای بورسی که به طور مستقیم در سال 92 به دولت پرداخت شده، 4 هزار و 200 میلیارد تومان بوده در حالی که این مبلغ به دلیل افت و رکود اقتصاد در سال 93 با 37 درصد کاهش روبرو شده بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت:  افزون بر این افراد، 40 میلیون نفر دارندگان سهام عدالت را نیز باید به این جمع اضافه کرد. بنابراین وقتی این اعداد باهم جمع شوند حساسیت بازار سرمایه و حساسیت تصمیماتی که این بازار را تحت تأثیر قرار می دهد، بیش از قبل مورد توجه قرار می گیرد.

 وی در ادامه افزود: حدود 400 شرکت در بورس و فرابورس سهامشان مورد معامله قرار می گیرد که به 40 صنعت تولیدی و خدماتی تقسیم بندی می شوند. از جمله این صنعتها هلدینگهایی هستند که در زیرمجموعه خود تعداد زیادی شرکت از زنجیره ارزش دارند، گرچه بعضاً زیر مجموعه ها در بورس نیستند اما حضور هلدینگها در بورس شفافیت بسیار خوبی را در این خصوص ایجاد می کند.

 فطانت با بیان این که مجموع دارایی ای که در بازار سرمایه است 880 هزار میلیارد تومان است، گفت: 330 هزار میلیارد تومان ارزش شرکتهای بازار سرمایه در حال حاضر در بورس و فرابورس است و به لحاظ حجم فروش 35 درصد تولید ناخالص ملی را شرکتهایی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند، ایجاد می کنند.

وی با اشاره به این که در سال 93 بیش از 70 هزار میلیارد تومان انواع اوراق، کالا و حاملهای انرژی در بورسهای اوراقی و کالایی مورد معامله قرار گرفته است، گفت: درآمدهای مالیاتی شرکتهای بورسی که به طور مستقیم در سال 92 به دولت پرداخت شده، 4 هزار و 200 میلیارد تومان بوده در حالی که این مبلغ به دلیل افت و رکود اقتصاد در سال 93 با 37 درصد کاهش روبرو شده است.

تشریح فراز و فرودهای 19 ماهه بازار سرمایه

عضو شورای عالی بورس در باره فراز و فروز شاخص کل در دو سال گذشته  اظهار کرد: زمانی که دولت تدبیر و امید به دست ملت انتخاب شد، شاخص بورس عدد 45 هزار واحد را نشان می داد که طی مدت کوتاهی تا حوالی 90 هزار واحد رشد کرد که رشد جهشی و بسیار شتابانی داشت.

وی ادامه داد: از نیمه دیماه سال 92 تا به امروز بازار در مسیر نزولی قرار گرفت اگرچه نسبت به آغاز دولت یازدهم همچنان شاخص شرائط قابل رشدی را نشان می دهد ولی پارسال شاهد افتی بودیم که این افت روی گروه فلزات اساسی، پتروپالایشیها و معدنیها خلاصه می شد به طوری که بیش از 90 درصد افت بازار مرتبط با این صنایع بود.

سخنگوی سازمان بورس گفت: این صنایع  متأثر از قیمت فلزات اساسی، کالاهای اساسی، قیمت نفت و سیاستهای کلان اقتصادی و سیاسی متأثر شدند، به همین دلیل، این افت بیش از 19 ماه ادامه پیدا کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که فعالیتهای زیادی برای افزایش شفافیت در بازار در سال 93 انجام شده است، گفت: شاخصهای جدیدی چون شاخص قیمت که محاسبه آن از آذرماه 87 متوقف شده بود به دلیل تقاضای فعالان بازار و کارایی که برای تحلیلهای متعدد داشت از دیماه 93  از سر گرفته شد.

وی با بیان این که بازگشایی نماد پالایشگاهها در پایان اسفندماه 93 محقق شد، گفت: کاهش زمان توقف نمادها از جمله مطالبات جدی و بحق سهامداران بود که در سیاست جدید مقرر شده، وقتی نمادها به دلیل تغییرات در صورت مالی، تقسیم سود و برگزاری مجامع بسته می شوند در زمان بسیار کوتاهی دوباره بازگشایی شوند و از آنجا که برخی نمادهای گروه پالایشی بیش از یک سال از توقفشان می گذشت و بازگشایی نماد این گروه مطالبه سهامداران بود، این امر محقق شد البته این بازگشایی باعث افت شاخص شد.   

فطانت در خصوص تأمین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه مورد توجه ما و دولت است که گامهای بسیار مثبتی در جهت آن برداشته شده است. به عنوان مثال، جمع تسهیلاتی که شرکتهای بورسی و فرابورسی در سال 93 از نظام بانکی دریافت کردند 47 هزار میلیارد تومان است. در حالی که عددی که در سال 93 این شرکتها از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کردند 34 هزار میلیارد تومان است و اساساً شرکتهای فعال در بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه یا ابزارهای تأمین مالی مختلفی چون صکوک، مرابحه، اجاره، استصناع و اوراق سلف موازی استاندارد تأمین مالی انجام می دهند.


کد خبر 246160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =