مرز ریلی سرخس قطب مبادله محصولات نفتی با آسیای میانه شد

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی از مبادله 820 هزار تن کالا طی پنج ماه نخست امسال با کشورهای آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس خبر داد.

به گزارش شانا، محمدهادی ضیایی مهر اظهار کرد: از این میزان 420 هزار تن کالاهای ترانزیتی است که از طریق کریدورهای ترانزیتی ریلی به ویژه محور ریلی سرخس - بندرعباس و بالعکس جا به جا شد.

وی گفت: این محور سهم 98 درصدی ظرفیت ترانزیتی ریلی کشور را به خود اختصاص داده است و  این حجم ترانزیت در محور سرخس نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 170 درصدی دارد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی عمده کالاهای ترانزیت را شامل کود، گوگرد، پنیه و سوخت و فرآورده های نفتی عنوان کرد و گفت: مبادی اصلی بارگیری این محموله های ترانزیتی در آسیای میانه کشور جمهوری ترکمنستان با 51 درصد و جمهوری ازبکستان با 44 درصد بوده است.

ضیایی مهر سیاست راه آهن مبنی بر افزایش ترانزیت ریلی و اعمال تخفیفات تعرفه ای حمل کالاهای ترانزیتی در مسیر ریلی کشور در سال 93 و نیز ابتدای امسال را عامل این میزان رشد ترانزیت در خراسان رضوی دانست.

وی افزود: به رغم وجود ثابت بودن تعرفه های حمل و نقل بین المللی راه آهن از سال 1387، اعمال تخفیفات و نیز توسعه روابط ریلی میان ایران و آسیای میانه، راه اندازی قطارهای برنامه ای و مستقیم سرخس - بندرعباس و بالعکس که زمان سیر محموله های ترانزیتی از حدود یک هفته به 54 ساعت کاهش داده از دیگر علل اصلی رشد ترانزیتی ریلی می باشد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی ادامه داد: اعمال تخفیفات 30 درصدی تعرفه های حمل کالاهای کود و پنبه ترانزیتی و 35 درصدی برای حمل گوگرد و تخفیف پلکانی 31 درصدی برای سوخت ترانزیتی در مسیر سرخس - بندرعباس بخشی از اقدامات در این راستا است.

وی گفت: همچنین تخفیف 35 درصدی برای کود و 40 درصدی برای گوگرد ترانزیتی به پاکستان از طریق مرز ریلی میرجاوه و نیز تخفیف 50 درصدی تعرفه حمل برای تمامی کالاهای ترانزیتی عبوری از طریق مرز ریلی سرخس به ترکیه و بالعکس از دیگر تسهیلات تعرفه ای است که راه آهن ایران در سالهای 93 و 94 اعمال کرده است.



کد خبر 246222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =