ایران به دنبال قیمت عادلانه نفت خام در بازارهای جهانی است

وزیر نفت تاکیدکرد که ایران به دنبال قیمتهای عادلانه نفت خام است و بادرنظر گرفتن شرائط بازار قیمتهای 70 تا 80 دلار برای هر بشکه نفت خام، می تواند منصفانه تلقی شود. وی گفت: اوپک برای تعیین سطح تولید خود نیازی به هماهنگی دیگر تولیدکنندگان ندارد.

بیژن زنگنه در گفتگو با شبکه خبری بلومبرگ اظهار کرد: بیشتر اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) خواهان تثبیت قیمتهای جهانی نفت خام در سطوح 70 تا 80 دلار برای هر بشکه هستند و این سازمان برای تعیین سطوح تولید نیازی به هماهنگی با دیگر تولیدکنندگان ندارد.

افت قیمت نفت خام آمریکا به سطوح زیر 40 دلار برای هر بشکه، بر عزم ایران برای احیای سهم از دست رفته خود در بازارهای جهانی و افزایش تولید و عرضه نفت خام خود به محض لغو تحریمها تاثیری نداشته است.

زنگنه گفت: ایران برای احیای سهم خود در بازارهای جهانی حتی با وجود افزایش تولید شیل اویل و افزایش شمار دکلهای حفاری باید تولید خود را با هدف احیای سهم خود در بازارهای جهانی افزایش دهد.

وی با بیان این که برخی اعضای اوپک پارسال معتقد بودند که قیتهای پایین نفت خام می تواند پروژه های گرانقیمت برداشت نفت خام را از ذخایر نا متعارف از جمله شیل اویل از دور خارج کند، گفت: پس از گذشت چندماه شاهد کاهش شمار دکلهای نفتی فعال آمریکا بودیم، اما هم اکنون همه آنها دوباره در حال بازگشت به میدانهای نفتی هستند و سطح تولید شیل اویل تولید کنندگان آمریکایی تغییر چشم افسایی نداشته است.

قیمتهای جهانی نفت خام از رقمهای حدود بیش از 100 دلار برای هر بشکه در سپتامبر 2014، حدود 50 درصد کاهش یافته است، این در حالی است که اعضای اوپک در دسامبر پارسال با وجود این که قیمتها در آن زمان روندی کاهشی طی می کرد تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه خود را ثابت نگه دارند و دوباره در نشست ماه ژوئن امسال با وجود مازاد عرضه در بازار، این سقف تولید را  حفظ کردند.

تعادل بازار نفت

زنگنه باتوجه به شرائط بازار گفت: قیمتهای جهانی نفت خام در سطوح 70 تا 80 دلار برای هر بشکه می تواندمنصفانه تلقی شود.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال هم اکنون در سطوح 48 دلار برای هر بشکه معامله می شود، در حالی که این شاخص نفتی یکم سپتامبر پارسال 103 دلار و 30 سنت برای هر بشکه معامله می شد.

زنگنه گفت: اوپک آماده همکاری و هماهنگی با کشورهای غیرعضو این سازمان است، اگرچه منتظر نمی ماند که دیگر تولیدکنندگان برای اوپک مقدار تولید تعیین یا اقدام آن را تایید کنند.

وی افزود: ایران تولید نفت خود را به هر قیمتی افزایش خواهد داد و انتظار دارد که دیگر کشورهای عضو اوپک راه را برای ورود این کشور به بازارهای جهانی باز کنند.

وزیر نفت ادامه داد: اوپک برای مدیریت بازار و برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی به توافق نظر خواهد رسید، اما به نظر می رسد ما برای تبادل دیدگاهها و گفتگو با یکدیگر و رصد تحولات در فضای بین المللی، به چند ماه زمان نیاز داریم.

زنگنه به این که اوپک چه زمانی به یک تصمیم و توافق نظر می رسد، اشاره ای نکرد.

اوپک روز دوشنبه (نهم شهریورماه) در سرمقاله بولتن ماهانه خود اعلام کرده بود: اعضای اوپک به تنهایی با کاهش تولید خود بار افت قیمتهای جهانی نفت خام را به دوش نمی کشند و کشورهای غیرعضو این سازمان باید با اعضای اوپک همکاری کنند.

بر اساس این سرمقاله، اوپک از منافع خود دفاع می کند و برنامه ای سریع برای  مقابله با بی ثباتی در بازار نفت وجود ندارد.

تولید نفت خام ایران

زنگنه عنوان کرد: ایران در نظر دارد بلافاصله پس از لغو تحریمها با افزودن روزانه 500 هزار بشکه به تولید نفت خام خود و ظرف چندماه پس از آن با افزودن روزانه 500 هزار بشکه دیگر ، مجموع تولید نفت خام خود را تا ماه مارس به سه میلیون و 800 تا سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز برساند.

وی افزود: ایران هم اکنون روزانه 2  میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام تولید می کند که بیشترین سطح در سه سال گذشته به شمار می آید و روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام صادر می کند.

وزیر نفت اعلام کرد: ایران 60 میلیون بشکه میعانات گازی روی ذخیره سازیهای شناور دارد و هیچ گونه محموله نفت خام روی آب ندارد.

زنگنه با بیان این که بلافاصله پس از لغو تحریمها، ما حق داریم که به بازار بازگردیم و سطح تولید پیشین خود را احیا کنیم، گفت: ما راه دیگری پیش روی خود نداریم، افت قیمتهای جهانی نفت خام، مانع عزم راسخ ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی نفت نمی شود.

برپایه داده های جمع آوری شده از سوی بلومبرگ، تحریمها تولید نفت خام ایران را از سطح روزانه سه میلیون و 100 هزار بشکه در ژوییه 2012 به رقم پایین 2 میلیون و 500 هزار بشکه در مه 2013 رساند.

تهران و کشورهای گروه 1+5،  14 ژوییه امسال (23 تیرماه) در وین اتریش به یک توافق جامع هسته ای دست یافتند، که براساس آن، تحریمهای مالی و اقتصادی ایران با اصلاح برنامه های هسته ای اش، لغو می شوند.

کد خبر 246249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =