اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیازمند برنامه‌ای جامع و عملیاتی است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: برخی از محورهای برنامه ششم توسعه منطبق با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تهیه شده است، اما با این وجود باید برنامه‌ای جامع و عملیاتی که مورد اجماع همگان باشد، تدوین کنیم تا پس از تایید رهبر معظم انقلاب، آنرا اجرایی کنیم.

به گزارش شانا، دومین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی، روز گذشته (دوشنبه 13 مهرماه) به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.

در این جلسه جهانگیری از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان فرصتی بی‌نظیر برای دولت یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب تاکیدات ویژه‌ای نسبت به اجرای این سیاستها دارند و این امر فرصت ویژه‌ای را برای دولت ایجاد کرده است تا با استفاده از ظرفیتهای موجود همه قوا و نهادهای عمومی و غیردولتی، نسبت به پیاده سازی و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی اقدام کند.

وی با یادآوری دیدگاهها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب نسبت به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، از همه دستگاههای اجرایی خواست بیش از گذشته به اجرای این سیاستها همت بگمارند تا بتوانیم از فرصت ایجاد شده، استفاده مطلوب را داشته باشیم.

جهانگیری با بیان این که برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیازمند برنامه‌ای فراتر از اقدامهای جاری و برنامه های توسعه‌ای کشور هستیم، افزود: برخی از محورهای برنامه ششم توسعه منطبق با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تهیه شده است، اما با این وجود باید برنامه‌ای جامع و عملیاتی که مورد اجماع همگان باشد، تدوین کنیم تا پس از تایید رهبر معظم انقلاب، آنرا اجرایی کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تدوین پیش نویس برنامه پیاده سازی و اجرای اقتصاد مقاومتی که توسط نیلی، مشاور رئیس جمهوری در امور اقتصادی تهیه شده و نیز برنامه هایی که در باب اقتصاد مقاومتی در ستاد اقتصادی دولت و با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تدوین شده است، خواستار تلفیق این برنامه ها و تبدیل آن به برنامه‌ای عملیاتی شد.

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این جلسه با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی فرصتی در جهت اصلاح ساختارهای ناکارآمد برای دولت فراهم کرده است، گفت: اقتصاد مقاومتی فرصتی را در اختیار دولت قرار داده است تا با اتکا به آن بتوانیم نظام اداری کشور را اصلاح کرده و ساختارها و مقررات دست و پاگیر پیش روی مدیران کشور را اصلاح کنیم.

در این نشست علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک رویکرد و جهت گیری یاد کرد و افزود: باید در کنار توجه به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، تمرکز ویژه‌ای بر سایر سیاستهای کلی نظیر اصل 44 داشته باشیم، زیرا این سیاستها مکمل یکدیگر هستند.

طیب نیا با بیان این که باید برنامه‌ای منسجم و قابل اجرا برای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تدوین کنیم، بر لزوم برخورداری از نظام یکپارچه برنامه ریزی که همه سیاستهای کلی را در بر گیرد، تاکید کرد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز در این جلسه لازمه اجرای صحیح سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را برخورداری از نگرشی جدید و تفکری نو دانست و با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری بر نیروی انسانی کشور، خواستار نوسازی ساختار، تغییرات عمده در سیاستها و سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و پژوهش شد.

در این جلسه که وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت، معاون رئیس جمهوری در امور مجلس، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشاور رئیس جمهوری در امور اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ضمن مرور رویکردها و مؤلفه های سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی اقتصاد پویا و پیشرو، به تشریح عملکرد دولت برای تدوین برنامه‌ای عملیاتی جهت تحقق و اجرای برنامه های سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت و پس از توضیحاتی در خصوص اقدامهای مهم دولت در سال 93 برای اجرای اقتصاد مقاومتی، گزارشی نیز از تدوین 18 جلد کتاب مشتمل بر مجموعه اهداف، سیاستها و برنامه های اقتصاد مقاومتی در دولت ارائه کرد.

در ادامه این نشست پس از بحث و گفتگو درخصوص راهکارهای پیاده سازی و اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، مقرر شد با تلفیق، بررسی و بازنگری در برنامه هایی که تاکنون توسط دولت تدوین شده است، برنامه‌ای جامع و عملیاتی برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شود تا پس از تایید نهایی توسط رهبر معظم انقلاب اجرایی شود.

کد خبر 247957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =