اضافه شدن 12 دکل حفاری در آزادگان جنوبی با ورود کالاها و تجهیزات

چنانچه مذاکره با شرکتهای داخلی و خارجی برای حفاری چاههای باقی مانده آزادگان جنوبی به عقد قرارداد منتهی شود، 12 دکل دیگر به دکلهای مستقر در این منطقه اضافه می‌شود.

محمود مرعشی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به ورود کالاها و تجهیزات مورد نیاز توسعه آزادگان جنوبی از پاییز امسال به منطقه، تصریح کرد: انتظار داریم در فصل پاییز حجم فعالیتها در آزادگان جنوبی افزایش یابد.

وی افزود: چنانچه مذاکره با شرکتها برای حفاری چاههای باقی مانده به عقد قرارداد منتهی شود، 12 دکل دیگر به دکلهای مستقر در آزادگان جنوبی اضافه می‌شود.  

 به گفته مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در حال حاضر 16 دکل حفاری در منطقه آزادگان جنوبی فعالیت می‌کنند.

مرعشی با بیان این‌که برای حفاری 185 حلقه چاه باید 91 موقعیت در منطقه آزادگان جنوبی احداث شود، تصریح کرد: بعد از خروج شرکت CNPCI پنج بسته کاری برای احداث موقعیتهای در نظر گرفته شده، تعریف و هر پنج بسته نیز واگذار شده و درحال حاضرهیچ موقعیت بلاتکلیفی در آزادگان جنوبی وجود ندارد. 

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی ادامه داد: بعد از این‌که 185 حلقه چاه در آزادگان جنوبی حفاری شدند از طریق خط لوله وارد 10 مجتمع جمع آوری نفت وگاز می‌شوند.  

وی با بیان این‌که 15تا 20 حلقه چاه از طریق یک خط لوله به مجتمع جمع آوری نفت وگاز وصل می‌شوند، علت این کار را رعایت مسائل زیست محیطی و کاهش آسیبهای وارده به زمینهای اطراف میدان ذکر کرد و گفت: اگر این کار را انجام نمی‌دادیم باید 185 مسیر خط لوله را تا کارخانه احداث می‌کردیم.

به گزارش شانا، در مهرماه سال ١٣٨٨، قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ٢,٥ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا شد و در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد. با این حال به دلیل وقت کشی پیمانکار چینی ( CNPCI) در توسعه میدان، در سال گذشته این شرکت از اجرای پروژه توسعه میدان آزادگان جنوبی خلع ید شد. 

هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت خام (با احتساب تولید زودهنگام) در فاز اول و افزایش تولید روزانه 280 هزار بشکه نفت خام ( جمعا به میزان 600 هزار بشکه نفت خام در روز) در فاز دوم است.

 

 

کد خبر 247959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =