صنعت نفت زیرساختهای مناسبی برای توسعه فناوری دارد

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغالسنگ معاونت علمی با اشاره به قدمت فعالیت صنایع مرتبط با نفت، گاز و زغالسنگ، این بخش را دارای زیرساختها و امکانات بسیار خوبی دانست.

به گزارش شانا، جعفر توفیقی، دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغالسنگ معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری در نشست دبیران ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی، با اشاره به ویژگی متمایز فعالیتهای این ستاد گفت: نوع فعالیتهای ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغالسنگ به این موضوع باز می‌گردد که این صنعت با قدمت طولانی خود در کشور سبب ایجاد ظرفیتهای بیشماری شده است و از زیر ساختها و امکانات بسیار خوبی برخوردار است.

وی افزود: هم اکنون دانشگاههای کشورمان در حوزه نفت و گاز بسیار فعال هستند و این جامعه علمی به همراه شرکتهای مختلف در حوزه طراحی، مهندسی و مشاور در حوزه نفت و گاز با پیشتیبانی وزارت نفت به کار خود ادامه می‌دهند، این وزارتخانه نیز با قدمت طولانی خود سبب ایجاد زیرساختهای بسیار ارزشمند و همچنین نیروی انسانی کارآمد شده است، وجود کارشناسان و مهندسان خبره در این صنعت، سرمایه های خوبی برای کشور فراهم کرده است.

توفیقی با اشاره به اهمیت تولید اکوسیستم جامع در جهت فعالیت در چرخه ایده تا ثروت تصریح کرد: این ستاد با آشنایی و اشراف کامل بر سرمایه های موجود و ایفای نقش بازیگران مختلف از جمله دانشگاهیان، سرمایه گذاران، مراکز پژوهشی و بهره برداران، معتقد است که با وجود تمامی این ارزشها، بازیگران فعال دچار از هم گسیختگی و در واقع عدم انسجام هستند و نمی‌توانند نقش جامعی را ایفا کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغالسنگ معاونت علمی ادامه داد: ما در ستاد نفت و گاز به جای این که مجددا از پژوهش و مقاله و همچنین تاسیس شرکتهای دانش بنیان شروع به کار کنیم اولویت ستاد را بر این پایه قرار دادیم که اکوسیستمی طراحی شود که این بازیگران، آرمانها و اهداف و ارزشهای مشترکی را تعبیه کنند و چرخه ایده تا ثروت را در این اکوسیستم شکل دهند.

وی با اشاره به ویژگی استان خوزستان از لحاظ دارا بودن زیر ساختهای ارزشمند در حوزه نفت و گاز، عنوان کرد: این استان علاوه بر زیر ساختهای ارزشمند علمی و دانشگاههای معتبر دولتی و غیردولتی و همچنین وجود دهها شرکت طراح در حوزه تجهیزات، شاید بزرگترین فعال در صنعت نفت باشد، اما ضعف انسجام و یکپارچگی و یک نوع پراکندگی در نیروها و بازیگران فعال را در پی داشته است.

توفیقی گفت: این ستاد در نظر دارد نیروهای پراکنده را در یک اکوسیستم جمع آوری کند و خوشبختانه با استقبال استان خوزستان نیز مواجه شده است و از عرضه کنندگان تا متقاضیان علم و فناوری زیر پرچم این پروژه با انگیزه بالا جمع شده‌اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغالسنگ با اشاره به انبوه تجربه های تئوریک در صنعت نفت و گاز افزود: با کلید خوردن این پروژه ما شاهد نخستین تجربه عملیاتی مناطق ویژه فناوری خواهیم بود و امیدواریم با عملیاتی کردن منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در استان خوزستان شاهد یک نمونه از نظام‌ بخشی نوآوری در کشور باشیم.

کد خبر 247962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =