محدودیتی برای تبادل آبی در هورالعظیم وجود ندارد

با ساخت و بازسازی 244 کالورت (آبراهه) و تعدادی پل در منطقه هورالعظیم، هیچ محدودیتی برای تبادل آبی در این منطقه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره رعایت مسائل زیست محیطی در توسعه میدانهای نفتی و توجه به تالاب هورالعظیم، گفت: برحسب سیاست وزارت نفت، توسعه میدانها نباید سبب تخریب محیط زیست شود.

وی افزود: تاکنون با ساخت وبازسازی 244 کالورت (آبراهه) و تعدادی پل به اتمام رسیده و طبق بازدید اخیر انجام شده از منطقه هورالعظیم، هیچ محدودیتی در تبادل آبی وجود ندارد.

حسین نژاد ادامه داد: با این حال به دلیل قرار گرفتن ایران روی کمبرند خشک زمین، تبخیر زیاد، بارش کم، کاهش آب ورودی به تالاب هورالعظیم از سمت عراق، احداث 30 سد بزرگ و کانال آب در ترکیه و عراق و همینطور تغییرات اقلیمی منطقه حوزه تالاب، منطقه وارد بحران کم آبی شده است، به نحوی که حتی با وجود باز شدن دریچه‌ها، حجم آب در تالاب به حدی نیست که حوضچه 3 را پر کند که این مسئله در مورد حوضچه‌های 4 و 5 نیز صادق است.

مدیرعامل شرکت متن گفت: البته این دو حوضچه کاملا خشک نیستند و بخش عظیمی از آنها با آبهای مرتبط با کشت و صنعت خوزستان پرشده و زیستگاه پرندگان زیادی در این منطقه است.

وی تصریح کرد: اگرچه رطوبت منطقه، لایه‌ محافظی در مقابل گرد و غبار است، اما واقعیت آن است که شدت و جهت جریان باد غالب، سبب ورود ریزگردها از سمت عراق و سوریه به سمت ایران شده و حرکت دود فلرهای مربوط به میدانهای نفتی عراق نیز به سمت ایران است. 

به گزارش شانا، شرکت مهندسی و توسعه نفت به منظور حفظ وضعیت محیط و کنترل آلودگیهای ناشی از طرحهای توسعه میدانهای نفتی غرب کارون و پروژه‌های شرکت، در محدوده‌ای به وسعت 658 هزار و 14 هکتار به طور مستمر پایش و احیای هورالعظیم را در دست اجرا دارد.

از جمله اقدامهای انجام شده در این مسیر می‌توان به ساخت آبراهه‌ها و پاکسازی مستمر آن و همچنین طراحی برنامه جامع مدیریت محیط زیست (EMP) میدانهای نفتی غرب کارون به منظور اجرا در این محدوده‌ها اشاره کرد که از سوی شرکت متن انجام شده است.

کد خبر 247965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =