کاهش صادرات نفت ایران

فروش نفت خام ایران در ماه اکتبر به کمترین حد خود در 7 ماه گذشته خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور-ترکیه، یک منبع آگاه که در مورد برنامه های صادرات نفت ایران است این خبر را به رویترز گفته است. 

این کاهش در حالی پیش بینی می شود که تهران به شدت در تلاش است تا به محض برچیده شدن تحریمهای غرب علیه برنامه هسته ای کشور، صادرات نفت خود را افزایش دهد.

افت فروش نفت با وجود تخفیفهای صورت گرفته از سوی ایران به مشتریان آسیایی خود رخ داده است. ایران این تخفیفها را برای تشویق مشتریان ارائه کرد تا شاید بتواند سهم بازار از دست رفته خود را دوباره احیا کند. رقیبان ایران کشورهای قدرتمندی مانند عربستان هستند که طی سه و نیم سال گذشته که تحریمهای غربی، فروش نفت ایران را هدف گرفتند، توانسته اند بخشهای زیادی از سهم بازار ایران را مال خود کنند. 

حجم محموله های ماههای سپتامبر و اکتبر  که بیشتر آنها قرار است طی ماههای اکتبر و نوامبر به مقاصد خود برسند، نشان می دهد که خرید نفت ایران توسط مشتریان آسیایی این کشور، برای سه ماه پیاپی افت کرده که دلیل اصلی آن افت مصرف پالایشگاهها و پیش بینی زمستانی نه چندان سرد اعلام شده است. 

چین، بزرگترین خریدار نفت ایران، کمترین خرید خود را طی یک سال گذشته از ایران انجام داده است. 

این کاهش فروش در حالی است که انتظار می رفت ایران پس از توافق هسته ای با 6 قدرت بزرگ جهان در وین، تولید و صادرات خود را افزایش دهد. البته تحلیلگران همیشه گفته اند که هیچ تحریمی تا پیش از سال آینده میلادی برداشته نخواهد شد. 

تحریمها به منظور اعمال فشار به ایران برای برچیدن برنامه هسته ای خود اعمال شد اما فشار بسیار زیادی بر معیشت مردم عادی ایران وارد کرد. تحریمها باعث شد تا صادرات نفت ایران به نصف کاهش پیدا کند و مردم ایران را ماهانه از میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم کند. 

در ماه اکتبر انتظار می رود که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به 830 هزار بشکه در روز برسد که 14 درصد از ماه سپتامبر کمتر است و از ماه مارس تاکنون در کمترین حد قرار خواهد داشت. هند و چین برای این که مشمول تحریمها نشوند در ماه مارس خریدی از ایران نداشتند. 

چین برنامه دارد تا حدود 370 هزار بشکه در روز نفت از ایران بخرد که از ماه قبل روزی 10 هزار بشکه کمتر است. 

همچنین چین 33 هزار بشکه نفت فوق سبک (یا میعانات گازی) را در این ماه از ایران خواهد خرید. 

با این خریدها، چین روزانه 400 هزار بشکه مواد خام نفتی از ایران می خرد. در روزهای ماه اکتبر پارسال چین 340 هزار بشکه نفت و میعانات از ایران خرید. 

ژاپن و کره جنوبی هر کدام به ترتیب 100 هزار و 80 هزار بشکه نفت در اکتبر از ایران خرید کرده اند که نسبت به ماه گذشته میلادی به ترتیب 10 و 20 درصد کاهش را نشان می دهد. 

ترکیه هم در ماه اکتبر 110 هزار بشکه در روز از ایران نفت می خرد که روزانه 100 هزار بشکه از آن را در تأسیسات ذخیره سازی دریای خود انبار خواهد کرد. 
کد خبر 247969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =