ایران سرزمین فرصتهای پرسود نفتی است

گلدمن ساکس در گزارشی ایران را کشور مملو از فرصتهای پر سود در بخش نفت و گاز معرفی کرده است که با لغو تحریمها می تواند به کانون توجه شرکتها و سرمایه گذاران خارجی بدل شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی ولیو واک، بانک آمریکایی گلدمن ساکس به تازگی در گزارشی از بیدار شدن یک غول نفتی دیگر در ایران سخن به میان آورده و عنوان کرده است که ایران ظرفیتهای عظیمی دارد.

این بانک آمریکایی در این گزارش سوالی با این مضمون مطرح کرد که چرا باید به ایران توجه کرد؟ پاسخ این است که ظرفیت بزرگی در ایران وجود دارد که می تواند فعال شود، اما بالفعل شدن این ظرفیت با چالشهایی روبروست.

ایران چهارمین دارنده ذخایر نفت و بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان به شمار می آید و می تواند یکی از تأمین کنندگان اصلی انرژی در جهان باشد.

با این حال، پابرجا بودن تحریمها که می تواند سرمایه گذاری را با مخاطره روبرو کند، هنوز یک مانع بزرگ به شمار می رود؛ ایران به شدت نیازمند سرمایه گذاری در بخشهای توسعه میدانهای نفت و گاز  و توسعه زیر ساختهاست. 

اگر تحریمها برداشته شود ایران می تواند حدود 25 درصد از رشد تقاضای نفت را در سال 2016 تأمین کند.، ایران هم اکنون تنها 4.1 درصد از تولید نفت جهان را بر عهده دارد و پنج درصد از گاز طبیعی جهان در این کشور تولید می شود. 

یکی از نکته هایی که در این گزارش به آن اشاره شده، این است که فعال کردن ظرفیتهای سرمایه گذاری در ایران فرایندی زمانبر و پر هزینه خواهد بود. 

این گزارش خطاب به سرمایه گذاران گفت: قرار نیست سرمایه گذاری در ایران یک موفقیت یک شبه باشد و رشد نیاز به زمان دارد. این سرمایه گذاریها نیازمند قراردادهای جذاب و سرمایه گذاریهای کلان هستند که حد اقل ظرف یک مدت پنجساله به 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز خواهند داشت. 

با این حال رشد تولید ایران می تواند به قیمتهای نفت در بازارهای جهانی فشار وارد کند و مدتی طول بکشد تا بازار دوباره به تعادل برسد. 

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی برای تولید کنندگان آمریکایی که هزینه تولید آنها بالاست یک دغدغه اساسی است، اما برای ایرانی ها که هزینه نا چیزی برای برداشت نفت از دل زمین می پردازند، مسئله خاصی نیست. 

بنا بر ایران گزارش، ایران برای تولید هر بشکه نفت نیاز به 20 تا 35 دلار سرمایه گذاری دارد، چنانچه قیمت نفت در سطوح 45 دلار هم باقی بماند سرمایه گذاری در ایران بسیار پر سود خواهد بود. 

کد خبر 247981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =