۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
  • کد خبر: 247984

نماینده دادستان: بابک زنجانی در 11 فقره قرارداد با شرکت نفت دو میلیارد و 231 میلیون دلار کلاهبرداری کرده است «م.ش.ز» متعهد شد تمام محموله های نفت را بفروشد

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران، نماینده دادستان تهران در سومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی بابک زنجانی و دو متهم دیگر، نامه میلیاردر نفتی که علیه شریکش افشاگری کرده و در کیفر خواست نیز آمده بود را قرائت کرد.
معاون دادستان: مصوبه‌ای به امضای ۳ وزیر ابلاغ شد که بر اساس آن ۱۴ درصد از سود نفت از طریق بانک FIIB به شرکت «نیکو» پرداخت شود که «بابک زنجانی » و «ح. ف.ه» در این جلسه حضور داشتند، اما نکته قابل تأمل این است که این وزیران به تنهایی مصوبه را امضا کردند و از طریق ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری نبوده است و از آقای قاضی می‌خواهم این را استعلام کند
نماینده دادستان تهران در سومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی بابک زنجانی و دو متهم دیگر، نامه میلیاردر نفتی که علیه شریکش افشاگری کرده و در کیفر خواست نیز آمده بود را قرائت کرد.
به گزارش «ایران»، روز گذشته – دوشنبه - شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برای رسیدگی به اتهام‌های افساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور با حضور نمایندگان دادستان تهران (رضا نجفی و حمزه‌ای)، متهمان پرونده بابک زنجانی، «م. ش. ز» (شریک میلیاردر نفتی و متهم ردیف دوم) و «ح. ف. ه» (متهم ردیف سوم) و 10 نفر از وکلای سازمان‌های شاکی (شرکت نفت، سازمان تأمین اجتماعی، بانک ملت) و همچنین وکلای متهمان پرونده تشکیل جلسه داد.
در ابتدای جلسه قاضی صلواتی اعلام کرد: «وکلای خارجی متهم ردیف اول با ارائه پیش‌نویس ضمانتنامه بدون قید و شرط اعلام کردند که بدهی شرکت HK (وابسته شرکت نفت) را پرداخت می‌کنند. بر همین اساس مدیر امور حقوقی شرکت نفت ایران امروز – دوشنبه - اعلام کرد که با همکاری وکلای متهم بدهی بیت‌المال بازگردانده می‌شود، ان‌شاءالله.»رضا نجفی نماینده دادستان درادامه قرائت کیفرخواست مرتبط با عملکرد زنجانی در خصوص شرکت ملی نفت ایران گفت: اوایل سال 91 بابک زنجانی با همکاری «م. ش. ز» (متهم ردیف دوم و شریک میلیاردر نفتی) با مدیر صندوق بازنشستگی شرکت نفت آشنا می‌شود و در خصوص فروش نفت با وی قرارداد می‌بندد.
به گفته نجفی، میلیاردر نفتی روش پرداختی یا واریز وجه را به‌صورت ارزی در خارج از کشور عنوان می‌کند و دو میلیون بشکه نفت از صندوق بازنشستگی در تاریخ دوم فروردین 91 خریداری می‌کند و این فرد از طریق معاون خزانه‌داری شرکت نیکو با مدیرعامل این شرکت در لوزان سوئیس دیدار کرده و مدعی می‌شود در خارج از کشور محموله‌های متعددی دارد.
وی افزود: اوایل سال 91 به لحاظ تشدید تحریم‌ها فروش نفت از طریق شرکت‌های ملی نفت، نیکو، HK و غیره کاهش یافت که در این زمان ادعای بابک زنجانی به‌منظور خرید و فروش نفت برای مدیران نفت بسیار مهم بود.
وی اضافه کرد: تمام وجوهی که متهم نفتی باید به حساب شرکت HK واریز می‌کرد صوری بود و متهم، علت نپرداختن وجوه را تحریم بانک «اف آی آی بی» عنوان می‌کند،که این اتهام بی‌اساس است چون شرکت HK قبل از تحریم بانک دستور پرداخت را صادر کرده بود. نماینده مدعی العموم اظهارکرد: متهم نفتی با جعل حواله‌های ارزی و پیام‌های سوئیفتی در نظر دارد بتواند از مؤسسه‌های اعتباری داخل، اسناد بهادار را دریافت کند و با پرداخت آن به شرکت نفتی HK، دین خود را به این شرکت ادا کند که این حواله‌ها و پیام‌های صوتی توسط کارشناسان بانک مرکزی بررسی و جعلی بودن آن تأیید شد. وی اضافه کرد: متهم نفتی برای اینکه بتواند بانک خود را معتبر جلوه دهد و وام کلان دریافت کند، فرد موهومی به نام «یوروسیف» را خلق و قراردادی به نام وی ایجاد کرد؛ میلیاردر نفتی در آغاز ادعا می‌کرد، وام 15 میلیارد یورویی را از« شیخ حشر» در دبی دریافت کرده است اما بعدها مدعی شد که از« آی وان »وام گرفته که طبق بررسی‌های انجام شده شرکتی به نام «آی وان» زیرمجموعه مؤسسه سوئیفت اصلاً وجود ندارد.
نجفی گفت: تمام اقدامات این بانک در تهران با یک سیستم ریموت توسط متهم (بابک زنجانی) انجام می‌شده و دو متهم دیگر پرونده هم مشارکت داشتند.
سپس حمزه‌ای (نماینده دیگر دادستانی)در جایگاه قرار گرفت و ادامه کیفرخواست را قرائت و اظهار کرد: بابک زنجانی همراه «ح.ف.ه» (متهم ردیف سوم) با مراجعه به «س.م» (مدیر عامل وقت سازمان تأمین اجتماعی)، می‌گوید که می‌تواند سهام شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی را به مبلغ 4 میلیارد یورو خریداری کند. «س.م» با بابک زنجانی و «ح.ف.ه» وارد انعقاد قرارداد شده و در تاریخ 27/ 9/ 91 قراردادی بین این سه نفر امضا می‌شود و بابک زنجانی 4 میلیارد یورو را به صورت ین ژاپن در حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کند.
پولشویی یک میلیارد و 967 میلیون یورویی
نماینده دادستان اتهام دیگر میلیاردر نفتی را پولشویی برشمرد و گفت: این متهم با تملک و تحصیل نامشروع، وجوه اخذ شده از شرکت نفت، مبادرت به پولشویی به مبلغ یک میلیارد و 967 میلیون یورو کرده است که یک میلیارد و 200 میلیون یورو از طریق شرکت HKو 769 میلیون یورو از شرکت نفتی نیکو بوده است.
وی با بیان اینکه انتشار اکاذیب از دیگر اتهامات «میلیاردر نفتی»است، افزود: متهم در تاریخ 30 / 7 / 92 خطاب به مدیرعامل شرکت نفتی HK اعلام کرده برای انتقال به بانک «اف.آی.آی.بی»، نام ذینفع را در بانک مرکزی با نام مخففی قرار داده و تعداد پنج فقره چک به مبلغ دو میلیارد و 560 میلیون یورو به حساب مذکور انتقال داده و به آن حساب واریز کرده است.
به گفته نماینده دادستان، متهم نفتی رونوشت این نامه را برای حجت‌الاسلام طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جعفری دولت آبادی دادستان تهران، حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات، شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، سراج رئیس بازرسی کل کشور، رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور، علی کارگر رئیس اداره حقوقی وزارت نفت و نوروزی وکیل وزارت نفت برای استحضار ارسال کرده است.
نماینده مدعی العموم افزود: در موضوع اخلال در نظام اقتصادی کشور باید بگویم ایران از سوی امریکا و اروپا دچار تحریم بزرگ نفتی شد و شرکت سوئیفت با ایران قطع همکاری کرد و هیچ شرکتی در دنیا حاضر به خرید نفت ایران یا بیمه نفتکش‌ها یا جابه‌جایی پول نبود. برای همین مسئولان شرکت نفت توسط متهم خواستند تا نفت را عرضه کنند و ۲میلیارد و 331 میلیون دلار به شرکت متعلق به بابــــــک زنجانی بود، نفت تحویل شد. اما متهم مسئولان را فریب داد و گفت که به خاطر تحریم‌ها، امکان جابه‌جایی پول وجود ندارد. با این حال قبل از آن با افتتاح حسابی برای شرکت HK نزد بانک خود FIIB و خرید نفت از صندوق بازنشستگان را انجام داده بود و موفق شد اموال بیت‌المال را ببرد و این مشکلات سنگینی برای کشور به همراه داشت که در گزارش بانک مرکزی، آثار کلان این اقدام عنوان شده است.
وی گفت: سال ۱۳۹۰ و ۹۱ به واسطه شرایط اقتصادی و سیاسی، تورم افزایش یافته و وضعیت ارزی متلاطم شد و یکی از دلایل آن بدهی 1/2 میلیارد یورویی متهم (معادل حدود هشت هزار میلیارد تومان) و معادل 7/2 درصد درآمد صادرات کالای ایران در سال ۹۱ بود؛ در حالی که پیمانکاران پروژه‌هایی مثل عسلویه که باید از مخازن مشترک گازی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس استخراج می‌کردند، با مشکل پیشرفت فیزیکی روبه‌رو شدند.
حمزه‌ای اتهام افساد فی الارض را آخرین عنوان مجرمانه میلیاردر نفتی برشمرد و گفت این متهم هنگام تحریم که با هدف به زانو درآوردن ایران وضع شده است، بی‌تردید موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور شده است.
سپس نماینده دادستان با توجه به مواد قانونی مجازات بابک زنجانی را خواستار شد و گفت: به استناد مفاد مطروحه در کیفرخواست صادره برای بابک زنجانی (متهم ردیف اول) درخواست می‌کنیم تا تمامی اموال متهم حتی آنهایی که به صورت صوری به افراد غیر منتقل شده است و آنهایی که در خارج از کشور وجود دارد به نفع دولت جمهوری اسلامی مصادره و ضبط شود.
نامه افشاگرانه میلیاردر نفتی علیه همدست خود
نماینده دادستان بعد از پایان قرائت کیفرخواست میلیاردر نفتی، با قرائت کیفرخواست « م.ش.ز» (متهم ردیف دوم و شریک بابک زنجانی) اظهار داشت: «م.ش.ز» متعهد شد تمام محموله‌های نفتی را بفروشد و درصد بگیرد، اما فقط 400 میلیون دلار آن را پرداخت کرد تا اینکه آبان ماه سال 1392 میلیاردر نفتی نامه‌ای به «م.ش.ز» می‌نویسد.
رضا نجفی افزود: میلیاردر نفتی در این نامه خطاب به «م.ش.ز» آورده است: آقای «م.ش.ز» سعی کردم نامه نگاری نداشته باشم اما نتوانستم خود را نگه دارم، از این رو نامه نوشتم تا به خود بیایی.
آقای «م.ش.ز»! شما و گروه‌تان برخلاف ظاهر اعتقادی، خداشناس نیستید! و گفتید 33 میلیون دلار به ایرباس پرداخت کردید اما من را بدهکار نگه داشته و حالا برنده ماجرا شدید و به هر جایگاهی رسیدید؛ این روزها می‌گذرد و من ساکت نخواهم ماند.

در حاشیه دادگاه
قاضی صلواتی: وکلای خارجی متهم ردیف اول با ارائه پیش‌نویس ضمانتنامه بدون قید و شرط اعلام کردند که بدهی شرکت HK (وابسته به شرکت نفت) را پرداخت می‌کنند.
قاضی صلواتی با تذکر به میلیاردر نفتی گفت: بار آخرتان باشد که به شما تذکر می‌دهم که بدون اجازه صحبت می‌کنید؛ متهم نفتی حین قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان برای صحبت کردن چند بار دستش را بالا برد و چند دفعه نیز بدون اجازه قاضی شروع به حرف زدن کرد که قاضی صحبت‌های او را قطع کرد.
نماینده دادستان: بابک زنجانی در 11 فقره قرارداد با شرکت نفت دو میلیارد و 231 میلیون دلار کلاهبرداری کرده است.
در زمان تنفس دادگاه، «ح. ف. ﻫ» یکی از متهمان پرونده دچار افت فشار شد که پس از گذشت زمان اندکی بهبود یافت و وارد شعبه دادگاه شد. اما دقایقی بعد دچار سرگیجه شدید شد که به اورژانس انتقال یافت.

نجفی با اشاره به ادامه نامه میلیاردر نفتی خطاب به «م.ش. ز » اظهار داشت: هواپیماهای آرجی که گیر هستند، هواپیماهای 320 هم که معلوم نیست پولش چه شده است؛ دکتر جان! شما زندگی خوبی نخواهید داشت.
نماینده دادستان اضافه کرد: آقای بابک زنجانی در انتهای نامه گفته، فقط تا 102 میلیون دلار از وجه حاصل از فروش نفت را دریافت کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد این پول‌ها توسط آقای «م.ش.ز » صرف خرید سهام آنول ایر ترکیه به مبلغ 230 میلیون دلار، خرید هواپیمای «ای 300» - A300 - به مبلغ 235 میلیون دلار، خرید هواپیمای «ای 320» - A320 - به مبلغ 39 میلیون دلار، خرید هواپیمای آر جی به مبلغ 25 میلیون دلار، نگهداری محموله‌های نفتی در آسیا به میزان 50 میلیون دلار، خرید دو کشتی هزار و 700 کانتینری به مبلغ 14 میلیون دلار و واریز به حساب‌های متفرقه شرکت‌ها به میزان 110 میلیون دلار شده است. نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست گفت: آقای «م. ش. ز» همچنین به دلیل تابعیت انگلیسی‌اش، 49 درصد سهام هواپیمایی ترکیه آنول ایر را به نام خود کرده است و براساس اظهارات مدیرعامل شرکت
«ای اچ» - و میلیاردر نفتی، تمام محموله‌های نفتی به شخص «م.ش.ز» تحویل داده شده اما او مستقیم محموله‌ها را رؤیت نکرده است. نجفی ادامه داد: با این حال «م.ش.ز» نفت‌ها را در بنادر خارگ تحویل گرفته و به شرکت فال تحویل داده و میلیاردر نفتی گفته شرکت فال را «م.ش.ز» شناسایی کرده و فقط 200/1 میلیون یورو و 400 میلیون دلار وصول شده است. وی گفت: بر اساس اظهارات میلیاردر نفتی، «م.ش. ز» برای پرداخت بقیه وجوه بهانه آورد بدین صورت که یک بار گفت آب توی نفت ریختند، فال پول نداد و یک بار دیگر نیز گفت فال ورشکست شده است. نماینده دادستان عناوین مجرمانه «م.ش. ز » را افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در کلاهبرداری 2/1 میلیارد یورویی و مشارکت در پولشویی عنوان کرد.
امضای سه وزیر وقت
در ادامه دادگاه، کیفرخواست «ح.ف.ه» (متهم ردیف سوم) توسط نجفی معاون دادستان قرائت شد که اعم از افساد فی‌الارض، اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته، جعل و کلاهبرداری، همچنین کلاهبرداری 2/1 میلیون یورویی از شرکت HK و کلاهبرداری 444 میلیارد ین ژاپن از تأمین اجتماعی و ۱4 میلیارد تومان پولشویی هم بخشی از اتهامات این متهم بود. نماینده دادستان گفت: در خرید ۶۰ درصد از سهام بانک FIIB به مبلغ 5/8 میلیون دلار توسط بانک «م»، آقای «ح.ف.ه» پنج میلیون یورو کمیسیون گرفته است. در ادامه دادگاه، معاون دادستان گفت: مصوبه‌ای به امضای ۳ وزیر ابلاغ شد که بر اساس آن ۱4 درصد از سود نفت از طریق بانک FIIB به شرکت «نیکو» پرداخت شود که «بابک زنجانی » و «ح. ف.ه» در این جلسه حضور داشتند، اما نکته قابل تأمل این است که این وزیران به تنهایی مصوبه را امضا کردند و از طریق ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری نبوده است و از آقای قاضی می‌خواهم این را استعلام کند. در ادامه کیفرخواست آقای «ح – ف» عنوان شد که این متهم قرارداد فروش سهام FIIB بانک «م» را هم امضا کرده و همراه با «بابک زنجانی»، بانک «م» را محل فساد کرده بودند. بابک زنجانی از طریق بانک «م»، ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد و با نفوذ به مدیران این بانک، آنها را تشویق می‌کند تا در FIIB سرمایه‌گذاری کنند و مدیران بانک با پرداخت مبالغی اعم از ۲4۰ میلیون یوآن چین، ۷۰ میلیون لیر و 35 میلیون یورو افتتاح حساب می‌کنند که البته بانک «م» از «ب-ز» شکایت کرده است.

کد خبر 247984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =