۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
  • کد خبر: 248332

با اجرای طرح ساخت گروه های 10 گانه کالای نفت، میزان داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز این صنعت از 70 درصد فراتر خواهد رفت.

به گزارش گروه تلکس شانا، حسین آفریده در گفتگو با ایرنا، اظهار داشت: اوج عزم وزارت نفت برای حمایت از ساخت داخل، در ارایه طرح تولید گروه های 10 گانه کالای نفت مشاهده می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بابیان آنکه هرچند حمایت های خوبی از شرکت های دانش بنیان شده، اما جا دارد که بیشتر شود، افزود: با اجرای طرح تولید گروه های 10 گانه کالای نفت، امید به توسعه داخلی سازی تجهیزات و کالاها در کشور افزایش یافت.
آفریده با اشاره به موانع پیش روی فعالیت دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: گشایش اعتبار(ال.سی) داخلی باید همانند ال.سی خارجی باز شود؛ در صورت بازشدن ال.سی داخلی، دست سازندگان و شرکت های دانش بنیان برای توسعه فعالیت باز می شود.
وی اضافه کرد: کار بزرگ دیگر وزارت نفت برای حمایت از ساخت داخل و انتقال دانش فنی به کشور، مشارکت دادن دانشگاه ها در قراردادهایی است که شرکت های بزرگ با وزارت نفت امضا می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: براین اساس، شرکت های دانش بنیان با هدف وارد کردن دانش فنی در کنار شرکت های بزرگ حضور پیدا می کنند.
آفریده در خصوص حمایت وزارت نفت از ساخت داخل در پساتحریم، گفت: برخی ادعا می کنند که در صورت لغو تحریم ها، حمایت وزارت نفت از ساخت داخل کاهش می یابد، اما به نظر نمی رسد که اینگونه باشد زیرا وزارت نفت حمایت خود از تولید داخل را پیش از آغاز تحریم ها شروع کرده بود.
وی خاطرنشان کرد: پنج سال پیش، کسی نمی توانست تصور کند که بتوانیم برخی از این تجهیزات را در داخل کشور بسازیم، اما امروز دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان وارد فعالیت در این حوزه شده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان آنکه ایران از کشورهایی است که قادر به ساخت تجهیزات های تک صنعت نفت خواهد شد، گفت: با اجرای طرح ساخت گروه های 10 گانه کالای نفت، میزان داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز این صنعت از 70 درصد فراتر خواهد رفت.
آفریده گفت: مراکز دانش بنیان برای اجرای پروژه ها، بودجه کافی را در اختیار ندارند، اما در صورتی که بخش خصوصی از آنها حمایت کند، آنها قادر خواهند بود که پروژه های بزرگتری را اجرا کنند.
وی افزود: در حال حاضر بخش خصوصی، یک فناوری را وارد کرده و از روی آن، تولیدات را انجام می دهد، اما کار طراحی را انجام نمی دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه با کپی برداری از تجربه های خارجی، ما درجا خواهیم زد، گفت: امروز ما در دانشگاه ها کپی برداری نمی کنیم، بلکه با استفاده از فناوری های جدید، کار طراحی انجام می دهیم.
آفریده خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح های جدید، دانشگاه ها و مراکز علمی باید ریسک کنند، اما دستگاه های دولتی، منابع مالی خود را صرف ریسک نمی کنند بنابراین باید توجه بیشتری به جلب حمایت مالی بخش خصوصی شود.
وی با تاکید بر لزوم رفع موانع تولید، گفت: شرکت های دانش بنیان توان مالی زیادی ندارند و براین اساس، باید موانعی نظیر ضمانت نامه را برطرف کرد.

کد خبر 248332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =