صنعت گاز، بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری در پساتحریم است

صنعت گاز بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری در پساتحریم به شمار می رود و با تعامل در این دوران می توانیم از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در پروژه ها دعوت کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، امشب (چهارشنبه، چهارم آذرماه) در برنامه «اقتصاد ایران» که از شبکه پنچ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد در تشریح برنامه های این شرکت گفت: هم اکنون امکان 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت گاز به روشهای BOO و BOT وجود دارد.

حمیدرضا عراقی با بیان این که فرصتهای فراوانی برای سرمایه گذاری در صنعت گاز وجود دارد، افزود: هم اکنون سیاست خرید کالا در میان نیست و آماده دریافت و خرید فناوری در حوزه گاز هستیم.

وی تاکید کرد: در پساتحریم با ایجاد ارتباط منطقی و معقول می توانیم با کشورهای همسایه رابطه داشته باشیم و به راحتی گاز را به این کشورها صادر کنیم.

به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، از سوی دیگر می توانیم گاز را به فرآورده های باارزش بشتر تبدیل کنیم؛ همچنین با تزریق آن به چاههای نفت، مقدار برداشت و تولید نفت را افزایش دهیم.

برگزاری کمیته کارشناسی اتحادیه بین المللی گاز با حضور 30 کشور در ایران

معاون وزیر نفت با بیان این که هم اکنون کمیته کارشناسی اتحادیه بین المللی گاز (IGU) با حضور 30 کشور در ایران در حال برگزاری است، گفت: بیش از 140 کشور در این مجمع بین المللی حوزه گاز عضو هستند.

به گفته عراقی، موضوعات مختلفی در 14 کمیته کارشناسی این مجمع بین المللی بررسی می شود.

وی با بیان این که در دوسال گذشته فعالیت گسترده ای را در این مجمع آغاز کرده ایم، یادآور شد: مجمع عمومی اتحادیه بین المللی گاز هر سه سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود.

انتخاب نماینده ایران به عنوان رئیس کمیته کاربری گاز طبیعی

عراقی اعلام کرد: امسال و در رقابتی نزدیک و فشرده در کشور فرانسه، ریاست کمیته کاربری گاز طبیعی به نماینده ایران سپرده شد و براساس قانون، نخستین جلسه این کارگروه در کشور رئیس کمیته برگزار می شود.

وی یادآور شد: کارشناسان این کمیته در روزهای آینده از پارس جنوبی بازدید خواهند داشت.

 ایران باید وارد تجارت ال ان جی شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که هم اکنون صادرات گاز به روش خط لوله و ال ان جی انجام می شود، گفت: صادرات گاز تا سه هزار کیلومتر با قطرهای بالای خط لوله توجیه پذیر است.

عراقی ادامه داد: اگرچه هم اکنون قیمت ال ان جی در دنیا بالا نیست ولی برای ورود به تجارت جهانی باید به فناوری ال ان جی دست یابیم.

به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، برای دستیابی به ال ان جی چند پروژه تعریف شده که یکی از آنها 60 درصد پیشرفت دارد.

واردات گاز از ترکمنستان از حالت اضطرار خارج شده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه به واردات گاز از ترکمنستان اشاره کرد و گفت: هم اکنون واردات گاز از این کشور از حالت اضطرار خارج توجیه اقتصادی دارد.

وی اظهار کرد: این کشور دارای مخازن بزرگی است و در حال امضای قرارداد با چین و ارسال گاز از مسیر ترکیه به اروپا است.

به گفته عراقی، ترکمنستان در عین حالی که رقیب بسیار جدی برای ایران محسوب می شود می تواند فرصت خوبی نیز برای ما باشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: ما می توانیم مشتریهای مشترکی با ترکمنستان داشته باشیم و گاز این کشور را در شمال دریافت کنیم و در جنوب تحویل دهیم.

مذاکره شرکتهای هلندی برای بررسی فرصتهای سرمایه گذاری در ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه به مذاکره با وزیر اقتصاد هلند اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته با وزیر اقتصاد هلند و 35 شرکت این کشور مذاکره و گفتگو داشته ایم و فرصتهای همکاری و تعامل بیشتر را بررسی کرده ایم.

عراقی تاکید کرد: هلند، کشوری است که تجربه زیادی در حوزه گاز دارد و فناوری بالایی دارد.

امضای تفاهمنامه انتقال فناوری با روسیه

وی در ادامه از امضای تفاهمنامه با کشور روسیه خبر داد و اظهار کرد: در قالب این تفاهمنامه، چهار کمیته با هدف انتقال تجربه و فناوری تشکیل شده است.

به گفته معاون وزیر نفت، در حوزه ذخیره سازی با روسیه و چند کشور دیگر مذاکره داشته ایم تا در فصل تابستان گاز را از ما خریداری و در مخازن، ذخیره کنند و در فصل زمستان این گاز را به ما بفروشند.

اجرای خط نهم سراسری به 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است

مدیرعامل شرکت ملی ایران به اجرای خط نهم سراسری نیز اشاره کرد و یادآور شد: این خط از پارس جنوبی آغاز و تا مرز آستارا امتداد دارد و برای اجرای آن به هفت تا هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

به گفته وی، این خطو لوله به توربوکمپرسور نیز نیاز دارد که خوشبختانه هم اکنون به فناوری تولید توربین دست یافته ایم.

عراقی با بیان این که بخش زیادی از تجهیزات صنعت گاز در داخل کشور تولید می شود، اعلام کرد: هم اکنون بیش از 95 درصد از تجهیزات گازرسانی شهری، بومی سازی شده است و بخشی از تجهیزات نیز به کشورهای دیگر صادر می شود.

گازرسانی به بیش از 3 هزار شهر و روستا در سال 94

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه به اجرای پروژه های گازرسانی در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون پروژه گازرسانی به بیش از سه هزار و 500 روستا در جریان است.

عراقی تاکید کرد: با گازرسانی به شهرها و روستاها علاوه بر افزایش سطح رفاه و رضایتمندی مردم و صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی، اشتغالزایی نیز ایجاد می شود.

وی به فعالیتهای شرکت ملی گاز ایران در سال 93 نیز اشاره و اظهار کرد: پارسال بخشی از خط دهم سراسری و چند ایستگاه تقویت فشار گاز با تلاش شبانه روزی کارکنان این شرکت به بهره برداری رسید و شرائط تامین مطمئن گاز مشترکان فراهم شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: امسال به عنوان پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران نیز فعالیتهای گسترده و بی سابقه ای در حوزه گازرسانی به شهرها و روستاها انجام شده است.

اقتصاد کشور باید مبتنی بر گاز باشد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با بیان این که هم اکنون مصرف گاز در کشور بالاست، گفت: اقتصاد کشور نباید متکی بر گاز باشد بلکه باید مبتنی بر گاز باشد.

وی با بیان این که گاز، جایگزین سوختهای میان تقطیر شده است، اعلام کرد: هم اکنون معادل 3.5 بشکه نفت در روز گاز مصرف می شود که علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، از آلودگی هوا نیز جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: با جایگزینی گاز با سوختهای میان تقطیر علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، از محیط زیست نیز حفاظت می شود و شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.

آمادگی کامل برای تامین گاز بخشهای مصرف

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه از آمادگی این شرکت برای تامین گاز تمام بخشهای مصرف خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون تعمیرات اساسی پالایشگاهها، خطوط لوله و ایستگاههای تقویت فشار گاز انجام شده است و کارکنان نیز در آمادگی کامل به سر می برند.

عراقی یادآور شد: بر اساس برنامه تعریف شده چند مانور نیز در کشور برگزار شده است.

به گفته وی، شرکت ملی گاز ایران علاوه بر سرما برای برای پدیده هایی از جمله ال نینو نیز آمادگی دارد.

کد خبر 250873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =