توافق عربستان و روسیه برای گسترش همکاریهای نفت و گاز

آلکساندر نواک اعلام کرد که روسیه و عربستان قرار است یک گروه همکاری در بخش نفت و گاز به منظور ارتقای سطح همکاریهای انرژی میان این دو بازیگر بزرگ بازار نفت جهان تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز پنجشنبه (5 آذرماه 94) اعلام کرد که روسیه و عربستان قرار است همکاریهای خود را در زمینه نفت و گاز افزایش دهند تا سطح فعالیتهای مشترک این دو تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان افزایش یابد. 

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست پارسال خود در وین یک تصمیم تاریخی گرفتند که طبق آن تولید خود را در بالاترین سطح نگه دارند تا سهم بازار خود را حفظ کنند. این تصمیم با وجود افت شدید قیمتها در بازار گرفته شد. 

روسیه که عضو اوپک نیست، به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است ولی تا امروز تولید خود را کاهش نداده تا کمکی به قیمتها کرده باشد. گفته می شود دلیل اصلی این که روسیه کاهشی در تولید خود لحاظ نکرده این است که مسکو ترس دارد دیگر تولیدکنندگان بازار آن را در دست گیرند. 

نواک که در دیداری میان مقامهای روس و آل سعود در مسکو سخن می گفت، اعلام کرد که روسیه همکاری خود را با وزارت نفت عربستان ادامه خواهد داد. 

وی گفت: مذاکرات میان اوپک و دیگر تولیدکنندگان بزرگ در حال انجام است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است و روسیه آمادگی دارد تا هرگونه همکاری را با تولیدکنندگان اوپک برای افزایش قیمت نفت داشته باشد. 

نواک گفت: ما برای تعامل در مورد بازار نفت میان اوپک و تولیدکنندگان مطرح غیر عضو سازمان ارزش زیادی قائل هستیم. 

روسیه حدود 12 درصد از کل تولید نفت خام جهان را در دست دارد. عربستان هم بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان است. 

قرار است اعضای اوپک  چهارم دسامبر در وین ملاقات کنند تا سیاستهای سازمان را مورد بررسی قرار دهند. 

کد خبر 250887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =