توافق ایران و ارمنستان برای گشایش اعتبار برای افزایش صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از تنزیل گشایش اعتبار در آینده نزدیک در سیستم بانکی خبر داد و گفت: توافقهایی با ارمنستان و بانک ملت که در این کشور فعال است انجام شده تا زمینه برای افزایش صادرات فراهم شود.

به گزارش شانا، تنزیل گشایش اعتبار ابزاری است که شرکتهای ایرانی می توانند کالایی صادراتی را توسط بانکهای خارجی گشایش اعتبار کرده و بانک ایرانی نیز با تنزیل گشایش اعتبار، زمینه را برای نقد کردن وجوه فروشنده فراهم می کند. همچنین وجوه در مدت سه تا 6 ماه از بانکهای خارجی دریافت می شود.

علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات بهره گیری از فاینانس را از دیگر حوزه ها در دوران پساتحریم دانست و گفت: برهمین اساس، وجوه به حساب بانکهای خارجی پس از بازگشایی ال سی(گشایش اعتبار) توسط بانکهای داخلی واریز می شود و خریدار خارجی در قالب اعتباری که پرداخت می کند می تواند تامین مالی کند.

وی درباره منابع بلوکه شده این بانک نیز گفت: بخشی از منابع بانک به دلیل ناتوانی برخی کشورها در بازپرداخت و بخشی نیز به دلیل تحریم بلوکه شده است.

صالح آبادی، رقم منابع بلوکه شده بانک را 200 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با رفع تحریمها، بخشی از داراییهای بانک توسعه صادرات آزاد می شود.

وی درباره وظایف بانک توسعه صادرات نیز گفت: این بانک تخصصی است و معمولا به تسهیل مراودات تجاری یک کشور با دیگر کشورها کمک می کند.

وی ادامه داد: 80 درصد منابع این بانک ارزی و 20 درصد دیگر ریالی است؛ بنابراین در شرائط پسا تحریم می تواند درشرائط بهتری فعالیت کند.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات، تامین مالی در بخش تجارت را از اقدامات این بانک در دوران پساتحریم اعلام کرد و افزود: این بانک در زمینه LC (گشایش اعتبار)، صدور ضمانتنامه ارزی، حواله وغیره فعالتر خواهد شد.

صالح آبادی، یادآورشد: این بانک پیش از تحریم با بیش از 800 بانک رابطه سوییفت و با بیش از 400 بانک نیز رابطه کارگزاری داشت؛ اکنون به دنبال احیای این روابط هستیم بنابراین با بانکهای اروپایی، آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقایی مذاکراتی انجام شده است.

وی گفت: در مرحله نخست قرار است روابط کارگزاری برقرار و سپس، از خطوط اعتباری یکدیگر استفاده کنیم. البته بسیاری از بانکها علاقمند به ارائه خطوط اعتباری ریفاینانس، فاینانس و یوزانس به ایران هستند که بر این اساس، تجارت تسهیل خواهد شد.



کد خبر 250905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =