70 درصد نفت و گاز قابل استحصال کشور به تولید نرسیده است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به معادل 345 میلیارد بشکه ذخایر نفت و گاز قابل استحصال در کشورمان به عنوان بزرگترین دارنده منابع نفت و گاز جهان گفت: تاکنون کمتر از 30 درصد از منابع قابل استحصال، بهره برداری و تولید شده است و قراردادهای IPC می تواند فرصتی مناسب برای استفاده از ظرفیتهای موجود باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، رکن الدین جوادی صبح امروز (شنبه 7 آذرماه) در کنفرانس تهران که با هدف معرفی مدل جدید قراردادهای صنعت نفت (IPC) در سالن اجلاس سران درحال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: امیدوارم این گام بلند وزارت نفت که برای دوران پساتحریم و توسعه شتابان صنعت عظیم نفت و گاز در کشور آغاز کرده است، با نتایج خوب و برکات فراوان همراه باشد.

وی تصریح کرد: ذخایر نفت قابل استحصال ما حدود 158 میلیارد بشکه است که با در اختیار داشتن حدود 10 درصد از سهم ذخیره نفت جهانی، پتانسیل عظیمی داریم که اگر بخواهیم به صورت خطی حساب کنیم، ظرفیت تولید نفت ما باید دوچندان شود و چنین پتانسیلی در کشور موجود است.

جوادی با یادآوری این که ایران رتبه سوم کشورهای اوپک و رتبه چهارم کشورهای جهان را در بهره مندی از ذخایر درجای نفت در اختیار دارد، ادامه داد: در مورد گاز، وضع ذخایر قطعی شده به مراتب بهتر است به طوری که با داشتن 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز قابل استحصال، نقش نخست را در ذخایر گازی جهان داریم و با بیش از 18 درصد سهم از ذخایر گاز جهانی، پتانسیل عظیمی نیز در این زمینه در اختیار داریم.

قراردادهای IPC با بهره مندی از تجربیات بهبود پیدا می کنند

وی ادامه داد: ما در این کنفرانس، دو بحث را ارائه می کنیم که بحث نخست، نتایج کار کارگروه منتخب وزارت نفت برای بازنگری در قراردادهای توسعه میدانهای نفت و گاز است که به IPC معروف هستند و به تصویب دولت محترم رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در این کنفرانس تلاش می شود سئوالات و ابهاماتی که برای حاضران در زمینه قراردادهای جدید مطرح است توضیح داده شده و موشکافی شود و همکاران در وزارت نفت آمادگی دارند پیشنهادهای اصلاحی را بشنوند، به بحث بگذارند و در نهایت آنها را جمع بندی  کنند تا مجموعه این موارد در تکمیل  و شفاف سازی و اصلاح قراردادها به کار گرفته شود.

جوادی ادامه داد: قراردادهای بیع متقابل در سه دوران بر اساس تجربیات به دست آمده ارتقا پیدا کرد و تکمیل شد و برای قراردادهای جدید نیز می توان چنین فرصتی را متصور بود تا با تجربه هایی که حاصل می شود، این قراردادها نیز راههای تکامل خود را در مراحل بعد طی کنند.

وی تاکید کرد: شرائط لازم در قراردادها در اسناد مناقصه، شرائط عمومی و خصوصی مناقصه و ضمائم قرارداد به تفصیل ارائه خواهد شد و روزی که اسناد مناقصه در اختیار شرکتهای علاقمند قرار می گیرد، امیدواریم با بیشترین شفافیت و تفصیل باشد تا مناقصات به نحو احسن برگزار شده و فرصت برای شرکتهای صاحب صلاحیت فراهم شود.

سه طرح از فهرست پروژه های کنفرانس تهران حذف شد

به گفته این مقام مسئول، بخش دوم کنفرانس به فرصتهای سرمایه گذاری اختصاص دارد که عبارتند از معرفی بلوکهای اکتشافی که قرار است با سازوکار قراردادهای IPC مورد بهره برداری و اکتشاف  قرار گیرند؛ همچنین پروژه هایی که شرکت ملی نفت ایران فرض بر این دارد که می تواند با ظرفیت پیش بینی شده در قراردادهای IPC سبب جذب سرمایه و فراهم کردن زمینه های انتقال فناوری و دانش و همینطور ارتقای فرصتهای اجرایی در آنها شود و افزایش تولید نفت و گاز و افزایش ضریب بهره برداری و بهبود نگهداشت و توسعه را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که در این کنفرانس، حدود 50 پروژه ارائه می شود، گفت: در معرفی پروژه ها، سه پروژه مهم را شامل طرح توسعه فرزاد بی، توسعه فاز دوم میدان یادآوران و توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی را حذف کرده ایم زیرا مذاکرات برای این طرحها براساس آنچه از قبل در دست اقدام بود در حال انجام است و امیدواریم به نتایج قابل قبولی برسیم.

به گفته جوادی، اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، در دوره های بعدی مناقصات این پروژه ها نیز برای مشارکت شرکتهای بین المللی ارائه خواهند شد.

ایجاد ظرفیت تولید 2.5 میلیون بشکه نفت در روز برای احیای سهم ایران در بازار

جوادی با بیان این که در بخش توسعه نفت باید در 25 سال آینده حدود 25 میلیون بشکه در روز افزایش تولید نفت در جهان حاصل شود، گفت: اگر سهم 10 درصدی خود را مدنظر قرار دهیم، حداقل حدود 2.5 میلیون بشکه در روز باید در حوزه تولید نفت ظرفیت سازی جدید کنیم تا به سهم خود در بازار انرژی دست یابیم.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه، هدفگذاری ما این است که تولید گاز از 750 میلیون مترمکعب در روز در پایان برنامه پنجم، به 1.4 میلیارد مترمکعب افزایش یابد و به این ترتیب ظرفیت تولید گاز کشور نزدیک به 80 درصد افزایش می یابد؛ همچنین طبق برنامه باید ظرفیت تولید نفت خام به 4.7 میلیون بشکه در روز برسد و به عبارت دیگر نسبت به ظرفیت فعلی، حدود 700 هزار بشکه افزایش یابد که با درنظر گرفتن افت طبیعی میدانها، باید برای افزایش ظرفیت روزانه تولید به میزان 2.2 میلیون بشکه از طریق توسعه میدانها و افزایش ضریب بازیافت برنامه ریزی کنیم.

جوادی عنوان کرد: برنامه ریزی کرده ایم بیش از یک میلیون بشکه میعانات گازی نیز در پایان برنامه ششم توسعه تولید و به بازار داخل و خارج عرضه شود.

نیاز به تکمیل 300 حلقه چاه برای تحقق اهداف نفت در برنامه ششم توسعه

 به گفته وی، در بخش گاز نیز برای استفاده از ظرفیت عظیم ایجاد شده پیش بینی شده است از این ظرفیتهای ایجاد شده برای تزریق در میدانهای نفتی، ایجاد واحدهای ال ان جی که به تازگی کارنخستین واحد آن با استفاده از گازهای فلر نهایی و برنده مناقصه آن مشخص شده است و تکمیل دیگر واحدها استفاده شود.

وی ادامه داد: با برنامه وسیع توسعه صنعت پتروشیمی که در صنعت نفت پیش بینی شده است، بخشی از میعانات و گاز تولیدی به توسعه سرمایه گذاری در این بخش اختصاص پیدا می کند.  

جوادی با بیان این که در برنامه ششم توسعه تا پایان سال 99 ، به حدود 650 دکل تکمیل 300 حلقه چاه نیاز است، گفت: امیدواریم از این رهگذر، فرصت عظیم شغلی در بخش حفاری ایجاد شود.

تاکید بر مزیتهای صنعت نفت ایران برای جذب سرمایه گذاری

وی با تصریح بر این که امروز در جایی جمع شده ایم که بزرگترین ذخایر هیدروکربوری جهان را در اختیار دارد و با توجه به سیاستهای اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و دولت و قوانین متعدد مجلس شورای اسلامی، موظف هستیم این ظرفیتها را تا حد ممکن اجرایی و قابل استفاده کنیم، ادامه داد: شرکتهایی که می خواهند در کشور سرمایه گذاری کنند، از مزیتهای زیادی برخوردارند که نخستین مزیت این است که ایران بازار بزرگی برای عرضه محصولات است و از سوی دیگر بازار رشد انرژی این نوید را می دهد که بازار جهانی انرژی نیازمند تولید و عرضه فراتری در درازمدت است.

جوادی با اشاره به این که سرمایه گذاران می توانند با خاطری آسوده از ضریب اطمینان بالای فعالیتهای خود در صنعت نفت ایران، به همکاری بپردازند گفت: به دلیل واقعیتهای زمین شناسی و ویژگیهای مخازن ما که از جمله مخازن کم هزینه در سرمایه گذاری و کم هزینه در بهره برداری به شمار می روند، کار در ایران با هزینه های کمتری به نسبت دیگر کشورها قابل انجام است. 

وی عنوان کرد: به طور نمونه برای تولید یکصدهزار بشکه نفت یا 50 میلیون مترمکعب گاز در ایران، به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر، سرمایه و هزینه به مراتب کمتری مورد نیاز است؛ همچنین امنیت سیاسی، مالی و اجتماعی کشورمان برای سرمایه گذاری بخصوص که هم اکنون ایران در منطقه نفتخیز خاورمیانه، با ثبات ترین کشور موجود به شمار می رود، ایجاب می کند سرمایه گذاران از این فرصت برای همکاری در طرحهای صنعت نفت ایران استفاده کنند.

جوادی با بیان این که ایران جزو کشورهای جوان جهان به شمار می رود، گفت: پس از انقلاب اسلامی با افزایش فرصتهای تحصیلی و نیروهای آموزش دیده دیگر نگرانی از بابت تامین نیروی انسانی از خارج کشور وجود ندارد و این موضوع مزیتی برای حضور شرکتهای خارجی است.

وی با بیان این که در این سالها شرکتهای توانمندی با قابلیتهای فراوان در کشورمان ایجاد شده که ثمره روحیه خودکفایی و استقلال طلبی مردم بوده است، اظهار کرد: این شرکتها در حوزه های مختلف تولید و اجرا تجربه پیدا کرده اند و می توانند شرکای قابل اعتمادی برای شرکتهای بین المللی باشند.

پایبندی به تعهدات با وجود تلفات و هزینه های زیاد در سالهای گذشته

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: با توجه به قراردادهای جدید نفتی که به تصویب دولت نیز رسیده است، نگاهی درازمدت در قراردادهای نفتی ایجاد شده است و امیدواریم این موضوع در جذابیت قراردادها و برای جلب همکاریها بیفزاید.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پس از انقلاب اسلامی پایبندی به تعهدات و حضور در بازارهای جهانی از جمله اهداف و راهبردهای کلان کشور بوده و باوجود جنگ و مشکلات فراوان در دهه های گذشته تلاش شده است نفت ایران همواره به بازار عرضه شود و شرکت ملی نفت ایران همواره در عمل به تعهدات خود پایبند بوده است؛ البته در این راه تلفات و هزینه هایی نیز داشته ایم.

وی قراردادهای آی پی سی را یکی از گامهای اساسی برای حضور ایران در بازار های جهانی عنوان کرد و گفت: اچ اس یی در این قراردها جزو شعارهای اصلی ما خواهد بود و استانداردهای داخلی و بین المللی حفظ محیط زیست ملاک کار ما در توسعه قرار خواهد گرفت.

تاکید بر افزایش سهم تولید داخل در قراردادهای جدید

جوادی همچنین سهم تولید داخل را در قراردادها مورد تاکید قرار داد و گفت: از دهه 70 به بعد طبق قانون باید دست کم 51 درصد قراردادها سهم سازندگان ایرانی باشد که  هم اکنون در برخی پروژه ها این سهم تا 65 و حتی 68 درصد نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: انتظار داریم در قراردادهای جدید شرکتهای طرف قرارداد سهم ساخت داخل حداقل از 70 درصد شروع و تا 80 درصد افزایش یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران انتقال دانش و فناوری به این معناست که اگر در جریان توسعه سازنده و مشاور ایرانی فاقد آموزه های روز باشد دانش وی باید از طریق طرفهای قراردادی تکمیل شود و قراردادهای جدید باید به روزآمد شدن شرکتهای ایرانی و قرار گرفتن آنها در سطح استانداردهای جهانی بینجامد.

وی متذکر شد: همچنین اگر شرکتهای خارجی برای ساخت کالا در کشورمان مایل به سرمایه گذاری باشند مورد حمایت قرار می گیرند.

ابراز امیدواری برای افزایش سهم نیروی ایرانی به 99 درصد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که در چارچوب قراردادهای آی پی سی پیش بینی شده است شرکای خارجی بیش از 20 سال در قالب این قراردادها همکاری کنند، افزود: بنابراین انتظار داریم سهم نیروهای ایرانی در پروژه ها تا 99 درصد افزایش یابد.

جوادی گفت: توسعه زمانی محقق می شود، که زیرساختها رشد کنند و انتظار داریم در قراردادهای جدید طرفهای قراردادی اصول CSR را که مشتمل بر مسئولیتهای اجتماعی است رعایت کنند تا توسعه صنعت نفت ایران به توسعه جوامع پیرامونی منجر شود.

 

کد خبر 250911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =