احتمال همکاری مجدد سینوپک در فاز دوم میدان یادآوران

رکن الدین جوادی از احتمال همکاری مجدد با شرکت چینی سینوپک در طرح توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران خبر داد و گفت: برای توسعه میدان فرزاد بی نیز با هندیها در حال مذاکره هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صبح امروز(شنبه ـ 7 آذرماه) در حاشیه کنفرانس تهران و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که با توجه به حذف برخی پروژه ها از فهرست پروژه های کنفرانس تهران، طرفهای مذاکره برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران و فرزاد بی چه شرکتهای هستند، گفت: احتمال همکاری مجدد سینوپک در میدان یادآوران وجود دارد و برای توسعه میدان فرزاد بی با هندیها در حال مذاکره هستیم.

وی  در پاسخ به این سئوال که آیا شرکتهای بزرگ بین المللی نفتی مایل به همکاری با ایران در قالب قراردادهای جدید نفتی هستند، گفت: قطعا تمایل دارند، زیرا فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت نفت کشورمان به آنها کمک می کند که به قول معروف مجبور نباشند همه تخم مرغهای خود را در یک سبد بگذارند.

جوادی در خصوص جزئیات قراردادهای جدید صنعت نفت گفت: آنچه که در خصوص این قراردادها در کنفرانس تهران اعلام می شود اصولی است که توسط دولت نیز تصویب شده و البته وزارت نفت همچنان مانند گذشته از پیشنهادهای مناسب و سازنده برای بهبود این مدل قراردادها استقبال می کند تا اجرای این قراردادها مطابق با منافع ملی و در مسیر حداکثر سازی این منافع باشد.

جوادی توضیح داد: در قراردادهای جدید شرکت توسعه دهنده و سرمایه گذار سود خود را از محل تولید می گیرد و دیگر توسعه میدان به شکل بعضا مقطعی و یا با برگزاری مناقصه های مختلف انجام نخواهد شد.

چین شریک استراتژیک صنعت نفت ایران

جوادی استفاده از مدل جدید قرادادی را فرصتی مناسب برای حضور شرکتهای ایرانی و تاسیس شرکتهای E&P عنوان کرد و در پاسخ به سئوالی در خصوص چگونگی همکاری شرکت ملی نفت ایران با چینیها اظهار کرد: ما به چینیها به عنوان شریکی استراتژیک نگاه می کنیم و امیدواریم آنها نیز برای حفظ این رابطه  تلاش کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص هدفگذاری میزان تولید نفت ایران در دوران پساتحریم گفت: همان طور که قبلا هم گفتم برای افزایش ظرفیت تولید نفت به 4.7 میلیون بشکه در روز تا پایان برنامه ششم برنامه ریزی کرده ایم و به این ترتیب با توجه به افت طبیعی مخازن باید بیش از دو میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده شود.

کد خبر 250959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =