ضرورت صداقت در تعهدات و جبران گذشته در توافقنامه پاریس

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ضروری است، توافقنامه پاریس از نوآوری در الزامها و ابزارهای اجرا، مبتنی بودن بر رویکردهای تشویقی برای مشارکت همه کشورهای عضو کنوانسیون، همچنین عنصر بسیار کلیدی صداقت در تعهدات و جبران تعهدات گذشته از امروز تا قبل از سال 2020 برخوردار باشد.

به گزارش شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که به نمایندگی از دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در نشست سران تغییرات آب و هوایی پاریس حضور دارد، در محل این اجلاس سخنرانی کرد.

وی باتاکید بر نقش مهم اجلاس کاپ21 در تدوین رژیم نوین حقوقی جهانی بر تغییرات آب و هوا و ابعاد گسترده و پیچیده آن، گفت: برای تضمین توفیق توافقنامه پاریس در انتهای کاپ 21، رعایت چند نکته ضروری است.

ابتکار افزود: توافقنامه آتی باید متوازن در همه عناصر ششگانه ADP باشد و ذیل اصول و مفاد کنوانسیون تغییرات آب و هوا، بویژه اصل مسئولیت مشترک ولی متفاوت با توانمندیهای متناظر به نتیجه برسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری ضرورت برخورداری توافقنامه آتی از نوآوری در الزامها و ابزارهای اجرا، همچنین مبتنی بودن بر رویکردهای تشویقی برای مشارکت همه کشورهای عضو کنوانسیون، تصریح کرد: صداقت در تعهدات و جبران تعهدات گذشته از امروز تا قبل از سال 2020 بسیار کلیدی است.

توافقنامه پاریس به گونه‌ای باشد که همه کشورها با افتخار به آن بپیوندند

وی باتاکید بر ضرورت قابل اجرا بودن توافقنامه، عنوان کرد: توافقنامه پاریس باید به گونه‌ای باشد که همه کشورها با افتخار به آن بپیوندند و در مقابل نسلهای حاضر و آتی به آن افتخار کنند که لازمه این امر پرهیز از نادیده گرفتن کشورها اعم از آسیب پذیرترین کشورهای کوچک جزیره‌ای و کمتر توسعه یافته تا کشورهای ثروتمند پیشرفته در توافقنامه آتی است.

ابتکار ادامه داد: باید اطمینان حاصل کنیم که توافقنامه آتی، بر مشارکت داوطلبانه اعلامی کشورهای در حال توسعه در قالب INDC، واکنشگرا باشد، این دستاورد مهم همکاری صادقانه کشورهای در حال توسعه از سال 1992 تا امروز در پاریس، بی‌نظیر است و به عنوان بزرگترین سرمایه معنوی این توافقنامه قلمداد می‌شود که باید بر روی آن، پایه های تلاش واقع بینانه خود را استوار کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توافقنامه آتی باید ابزار و شتاب لازم را برای سیر به سمت اقتصاد کم کربن و مقاوم در برابر تغییرات شدید آب و هوایی برای همگان و بویژه کشورهای در حال توسعه اثرگذار کند و برای سرمایه گذاری خارجی به منظور دستیابی به تعدیل و سازگاری در خود جای دهد، دولتها در این مورد باید راهبری پیشتازانه‌ای را عهده دار شوند و بخش خصوصی را به تحرک درآورند.

وی ضمن تاکید بر پایبندی ایران به آرمانهای 17 گانه توسعه پایدار، تصریح کرد: بسته 15 گانه سیاستهای کلی محیط زیست ابلاغی رهبر معظم انقلاب را تکلیف قانونی خود در سطح قانون اساسی دانسته و آنرا دنبال خواهیم کرد.

ابتکار با اشاره به اقدامهای تعدیلی ایران قبل از سال 2020، عنوان کرد: برای پتانسیل میانگین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه بالغ بر یکصد میلیون تن در بازه زمانی 2030 تا 2021 تلاش خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای هدیه دادن صلح، ثبات و حیات رو به تعالی به نسلهای بعد، باید برآورد تخمینی از اثرات ردپای کربن، تولید سلاح، کاربرد و اثرات جاری هرگونه جنگ، نزاع و خشونت داشته باشیم.

کد خبر 251150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =