تولید نفت اوپک در ماه نوامبر افزایش یافت

تولید نفت اوپک در ماه نوامبر امسال افزایش یافت و عراق و عربستان بیشترین سهم را در این افزایش تولید داشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، آمارها نشان می دهد که در ماه نوامبر تولید نفت اوپک نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته و اوج گیری دوباره تولید نفت عراق بیشترین سهم را در این رشد داشته است.

افزایش مجموع تولید نفت اوپک در آستانه نشست این سازمان در ماه جاری میلادی نشان می دهد که تغییر سیاست برخی اعضای این سازمان برای افزایش سهم از بازار، همچنان دور از دسترس است.

آمارهای رویترز از منابع کشتیرانی، صنعتی و اوپکی نشان می دهد که مجموع تولید نفت این سازمان در ماه نوامبر سال 2015 میلادی 31 میلیون و 770 هزار بشکه بود، در حالی که این رقم در ماه اکتبر این سال به 31 میلیون و 640 هزار بشکه می رسید.

در سال گذشته میلادی، برخی اعضای اوپک به رهبری عربستان در یک تحول تاریخی، تصمیم گرفتند که برای افزایش قیمت نفت تلاش نکنند و با افزایش تولید، برای تصاحب سهم بیشتر از بازار نفت بکوشند.

نماینده یکی از اعضای اوپک گفت: روشن است که عربستان موضعگیری خود را تغییر نمی دهد و نشست آینده اوپک هیچ دستاورد مطلوبی نخواهد داشت.

به گفته منابع کشتیرانی و صنعتی، صادرات نفت از پایانه های جنوبی عراق، به حداقل سه میلیون و 60 هزار بشکه در روز رسیده است. شرائط نامساعد آب و هوایی سبب شده بود تولید نفت عراق در ماه پیش از آن، کمتر از انتظارها باشد.

برخی منابع اعلام کردند که در دوره یاد شده، تولید نفت عربستان نیز افزایش داشته زیرا این کشور هم صادرات خود را افزایش داده و هم فعالیت پالایشگاههای آن افزایش یافته است.

نظرسنجیها نشان می دهد که تولید نفت عربستان در ماه نوامبر، به 10 میلیون و 250 هزار بشکه در روز می رسید که با رکورد تولید نفت این کشور در ماه ژوئن سال جاری میلادی، فاصله چندانی ندارد.

منابع صنعتی همچنین اعلام کردند که تولید نفت سه عضو آفریقایی اوپک، یعنی نیجریه، الجزایر و لیبی در ماه نوامبر با کاهش روبرو بود و تولید نفت ایران نیز هیچ کاهش یا افزایشی نداشت.

کد خبر 251151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =