نباید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به منابع دولتی متکی بود

سرپرست سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تاکید کرد : برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری و اسقاط خودروهای فرسوده، نباید به منابع دولتی متکی بود.

به گزارش شانا ، سیدعلی حسینی  (سه شنبه، پانزدهم دیماه)  افزود: با توجه به شرائط اقتصادی کشور، نهادها و سازمانها نباید به منابع دولتی وابسته باشند؛ ضروری است در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از منابع مالی بانکها و بخش خصوصی استفاده شود.

وی یادآورشد: پیش از این، 78 درصد قیمت اتوبوس ناوگان عمومی حمل و نقل درون شهری توسط دولت تامین و بقیه توسط مالک آن پرداخت می شد تا این اتوبوسها از طریق شهرداریها برای جابجایی مردم در شهرها استفاده شود.

وی ادامه داد: از حدود 6 سال پیش، این اعتبار تامین نشده و از طرفی شهرداریها نباید به منابع دولتی متکی باشند زیرا منطقی نیست تا زمانی که دولت نفت می فروشد و پول دارد منابع مالی مورد نیاز را برای خرید اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شهری تامین کند زیرا در غیراین صورت، دولت با انتقادهای زیادی مواجه می شود.

حسینی تاکید کرد: پیش از این با انجام برنامه ریزیهای مناسب، یک بانک متعهد شده بود سهم عمده ای از قیمت اتوبوس را به صورت تسهیلات به متقاضیان پرداخت کند و با پرداخت مبلغی از محل بند (ق) صرفه جویی های مصرف سوخت، چهار هزار اتوبوس شهری در تهران نوسازی شود.

سرپرست سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اظهارداشت: شهرداری تهران از اجرای این پیشنهاد ستاد امتناع کرد و خواستار دریافت منابع مالی از دولت شد تا خود نسبت به خرید اتوبوس و واگذاری آن به متقاضیان اقدام کند.

حسینی با تاکید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری از منابع مالی بانکها و بخش خصوصی، گفت: با ارائه طرحی از سوی ستاد حمل و نقل سوخت، نوسازی ناوگان تاکسی و در مرحله بعدی نوسازی یکهزار ون به سازمان تاکسیرانی تهران پیشنهاد شده و سازمان تاکسیرانی با استقبال از این طرح در حال مذاکره با یکی از خودروسازان داخلی است.

حسینی در ادامه یادآورشد: شهرداری مشهد با استفاده از این طرح و ایجاد یک صندوق پس انداز برای رانندگان در یکی از بانکهای کشور و پرداخت تسهیلات به متقاضیان، توانست پنج هزار تاکسی را در مشهد نوسازی کند و این طرح به عنوان یک الگوی موفق باید در شهرداریها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

حسینی افزود: پیشنهاد ما این است که برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی درون و برون شهری شامل تاکسی، ون، مینی بوس و اتوبوس با تشکیل یک صندوق پس انداز در شعب یکی از بانکها و پس انداز ذینفعان در این صندوق، متقاضیان در موعد مقرر با دریافت تسهیلات بانکی نسبت به نوسازی خودرو خود اقدام کنند.

 ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با هدف برنامه ریزی راهبردی، هماهنگی بین بخشی و نظارت بر عملکرد دستگاهها و پیگیری اجرای طرحهای مرتبط در زمینه توسعه و ساماندهی حمل و نقل عمومی، بهینه سازی مصرف سوخت، نوسازی ناوگان فرسوده و صنایع از سال 1386کار خود را در کشور آغاز کرد.

به گفته میثم مظفر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران بیش از 17 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی تهران فعال است که با جایگزینی چهار هزار تاکسی فرسوده، بیش از هشت هزار تن کاهش تولید ذرات آلاینده و بیش از 12 میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.

کد مطلب 252872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =