صادرات گاز طبیعی به سه روش صادرات با خط لوله، به صورت گاز طبیعی مایع شده (LNG) و تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های مایع (GTL) صورت انجام می شود که مقالۀ «اولویت سنجی بازارهای صادراتی گاز طبیعی ایران» با استفاده از مدل بهینه سازی جریان انرژی، بازارهای صادراتی گاز طبیعی کشور بین سه گزینه مطرح شده را تحلیل کرده است.
بر اساس سناریو مرجع، تخصیص گاز طبیعی به فرآیند GTL دارای اولین الویت جهت صادرات از جنبه تحلیل فنی – اقتصادی بوده و صادرات به صورت LNG و خط لوله در اولویتهای بعدی قرار دارند. بر همین اساس از میان بازارهای صادراتی گاز طبیعی با خط لوله و به صورت LNG به ترتیب بازار پاکستان و کره جنوبی نخستین اولویتها هستند.
به دلیل این که این بازارها با رقابتهای فراوان مواجه است، راهبرد قیمت یکی از روشهای نفوذ در این بازارهاست.
نظر شما