برنامه‌ های زیست محیطی کشور و روز آمدکردن استانداردها، 8 سال دچار وقفه شد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این که دولت در سال 79 به طور جدی وارد بحث کاهش آلودگی هوا شد و حذف سرب، حذف خودروهای کاربراتوری، از رده خارج کردن پیکان را از همان دوره شروع کرد، گفت: متاسفانه از سال 84 وقفه‌ای در اجرای برنامه‌ های محیط زیستی اتفاق افتاد و روز آمدکردن استانداردها صورت نگرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، امروز (سه‌شنبه، 22 دیماه) در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: 30 تا 35 میلیون هموطن ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند و از این رو آسیبهای بهداشتی و هزینه‌ های سنگینی به اقتصاد کلانشهرها تحمیل می‌شود.

وی افزود: امسال رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلی محیط زیست را برای قوای سه‌ گانه ابلاغ کردند و این بسیار مهم بود، زیرا در این سیاستها خط مشی کلی نظام مشخص می‌شود و یک پشتوانه محکم و دلگرمی بزرگی برای فعالان عرصه محیط زیست کشور است، زیرا مخاطب سیاستهای کلی محیط زیست تنها دولت نیست، بلکه قوای سه‌ گانه و آحاد مردم مخاطب این سیاستها هستند.

ابتکار تصریح کرد: اهمیت مسئله آلودگی هوا و برنامه‌ریزی مقابله با آلودگی هوای ناشی از احتراق و گرد و غبار، یکی از موضوعهای این سیاست کلی بود، بنابراین ما هم‌ اکنون یک سند فرادستی بسیار خوب داریم و از این جهت موقعیت ما ممتاز خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بحث آلودگی هوا در دولت اصلاحات در سال 1377 مطرح شد، عنوان کرد: سه مطالعه اصلی در زمینه آلودگی هوا در آن سالها انجام شد که شامل مطالعات شرکت سوئدی، موسسه مطالعات ژاپن و فرهنگستان علوم و وزارت صنایع بود که اطلاعات اینها تلفیق و در دولت اصلاحات در سال 1379 به عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تصویب شد.

وی با اشاره به این که این مصوبه ابتدا دارای هفت محور و سپس دارای 9 محور از جمله خودروهای نو،‌ کیفیت سوخت، حمل و نقل عمومی خودروهای فرسوده، فرهنگسازی و اطلاع رسانی و غیره بود، گفت: مصوبه‌ای که امروز در دستور کار دولت است، پایه علمی دارد و مورد بازنگری علمی و روزآمدکردن قرار گرفته است.

ابتکار با بیان این که سیاهه علمی انتشار شهرها باید در دسترس باشد، افزود: این سیاهه‌ ها در حال تغییر است و باید به طور مستمر روز آمد شود که ورود متخصصان و همکاری علمی دانشگاهها ضروری است، همچنین باید کشورهایی که تجربه کافی در زمینه کاهش آلودگی هوا دارند در بخشهای خصوصی و شهرداریها وارد این حوزه شوند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این که دولت در سال 79 به طور جدی وارد بحث کاهش آلودگی هوا شد و حذف سرب، حذف خودروهای کاربراتوری، از رده خارج کردن پیکان را از همان دوره شروع کرد، ادامه داد: دلایل موفقیت دیگر کشورها در زمینه مقابله با آلودگی هوا استمرار برنامه هاست، برنامه‌ های محیط زیستی بلندمدت است و در سال 79 اعلام شد که آن برنامه و مصوبه 15 ساله است و دولتها باید خود را متعهد به انجام آن می‌کردند، متاسفانه از سال 84 وقفه‌ای در اجرای برنامه‌ های محیط زیستی اتفاق افتاد و روزآمدکردن استانداردها صورت نگرفت.

وی با بیان این که در سال 92 با شروع دولت یازدهم که قرار بود طبق آن برنامه استاندارد خودروها و سوخت یورو4 باشد و خودروهای فرسوده به تدریج از رده خارج شده باشد، اتفاق نیفتاده بود و هشت سال دچار وقفه شده بود، گفت: 16 دستگاه در کاهش آلودگی هوا نقش دارند که اگر سرعت کارشان منطبق با برنامه نباشد، برنامه‌ ها پیش نمی‌رود.

ابتکار با بیان این که دولت یازدهم با جدیت کار را به دست گرفت و بازنگری در مصوبه کاهش آلودگی هوا و شکلگیری مجدد کارگروه ملی و استانی کاهش آلودگی هوا اتفاق افتاد، تصریح کرد: در این مدت کمیته کاهش آلودگی هوا 22 جلسه تشکیل داده است و عملا در دولت قبل تعطیل شده بود که از سال 92 از سر گرفته شد و در شهرهای مختلف کارگروه استانی برای کاهش آلودگی هوا شکل گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که در استانهای اصفهان، آذربایجان شرقی، خوزستان، مرکزی، البرز و فارس کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا شکل گرفته، افزود: جلسات این استانها به طور مستمر برگزار و رصد می‌شود و هریک از شهرها برنامه خود را برای کاهش آلودگی تنظیم کرده و در حال اجرا شدن است، همچنین شهرهایی چون کرمانشاه و ارومیه در حال تهیه و تدوین برنامه‌ های کاهش آلودگی هوا هستند.

وی با اشاره به این که حذف بنزین پتروشیمی و کاهش تولید آروماتیکها و بنزن صورت گرفت، گفت: در اردیبهشت سال 93 بنزین پتروشیمی به طور رسمی حذف شد و بنزین یورو4 در کلانشهرهای مختلف از جمله اهواز توزیع شد.

ابتکار با اشاره به این که در نیمه شهریور سال 93 استاندارد یورو4 توسط وزارت صنعت اجرا و رعایت می‌شود، عنوان کرد: بازرسی خطوط تولید خودروها به طور جدی توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد که در صورت تخلف سازمان از شماره‌ گذاری خودروها جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح بحث معاینه فنی در شورای عالی محیط زیست، افزود: این نوید را می‌دهم که از هفته آینده یکپارچه سازی معاینه فنی با همکاری وزارت کشور، شهرداریها و راهور ناجا صورت گیرد، در صورت اجرای این سامانه تخلفات گذشته در حوزه معاینه فنی کنترل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این که همواره از کثرت موتوسیکلتها در شهر تهران و مشکلات ترافیک، ایمنی و آلودگی ناشی از آنها رنج می‌بریم، گفت: ارتقای استاندارد موتوسیکلتها نیز یکی از برنامه‌ های دیگر است، بسیاری از موتورها 4 برابر خودروی انژکتوری تولید آلودگی دارند و وزارت صنعت متعهد شده که تا نیمه سال 95 موتورهای کاربراتوری را از رده خارج کند و به جای آن موتورهای یورو3 تولید شود.

ابتکار همچنین به کاهش مصرف سوخت مازوت نیروگاهها اشاره و تصریح کرد: از سال گذشته نزدیک به 40 درصد کاهش مصرف سوخت مازوت در نیروگاهها صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سکونتگاههای شهری، موتورخانه‌ ها، خانه ها و واحدهای تجاری را یکی از منابع آلایندگی دانست و گفت: الگوی مصرف انرژی در کشور ما الگوی مناسبی نیست و موتورخانه‌ ها از معاینه فنی مستمر برخوردار نیستند، از بخش خصوصی دعوت می‌شود که در زمینه تنظیم موتورخانه‌ ها و کاهش آلودگی سکونتگاهها حضور داشته باشد.

وی با اشاره به این که طی سه سال گذشته وضع هوا در بسیاری از شاخصها بهبود آشکاری یافته است، تصریح کرد: کاهش بنزن مهمترین هدفگذاری دولت بوده که محقق شده است، اما شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون شاخص بسیار مهمی است که باید تلاشهای منسجمی با همکاری همه بخشها برای کنترل آن صورت گیرد.

ابتکار با اشاره به این که دولت کمبود اعتبارهایی داشته و نتوانسته به شهرداری در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند، گفت: برخی طرحها از جمله خروج خودروهای فرسوده به دلیل پیچیدگی ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن با تاخیر پیش می‌رود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه موضوع آلودگی هوا بر مسئله عوارض آلایندگی و هدفمندی و تخصیص اعتبارات لحاظ شده است، عنوان کرد: در زمینه کاهش آلودگی هوا به همکاری رسانه‌ ها، دانشگاهها و مشارکت مردم احتیاج داریم.

وی بااشاره به روز 29 دیماه به عنوان روز هوای پاک به ضرورت فرهنگسازی در امر آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: سازمانهای مردم نهاد همواره کمک حال ما بوده و هستند و تهمتها و تهدیدها ما را وادار به عقب نشینی نخواهد کرد، امیدواریم روزی شهروندان به آسمان آبی و هوای پاک دست یابند.

کد مطلب 253293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =