صلاحیت مالی شرکتهای حاضر در مناقصه فاز 11 باید احراز شود

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با اشاره به برگزاری مناقصه داخلی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی اظهارکرد: صلاحیت تامین مالی شرکتهای متقاضی باید قبل از مناقصه از سوی شرکت نفت به تایید برسد.

علی اکبر شعبانپور در گفتگو با خبرنگار شانا درباره زمان برگزاری مناقصه فاز 11 پارس جنوبی گفت:‌ براساس برنامه ریزی انجام شده قرار شده این فاز با سرمایه بخش داخلی توسعه یابد.

وی افزود: براین اساس قبل از برگزاری مناقصه باید صلاحیت تامین مالی اجرای پروژه در بخش حفاری توسط شرکتهای متقاضی از سوی معاونت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت تایید شده و سپس به تایید فنی شرکت نفت وگاز پارس برسد و بعد از آن مقدمات برگزاری مناقصه آماده می‌شود. 

به گزارش شانا، طرح‌ توسعه‌ فاز ١١ نخست قرار بود برای تولید روزانه‌ ٥٦ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز ترش به منظور تامین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد ایران ال ان جی و استحصال ٨٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی همراه گاز اجرا شود.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه در سال ٢٠٠٠ میلادی برای توسعه بخش بالادستی فاز ١١ پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه حدود ١٠ میلیون تنی تولید LNG به توافق رسیدند و سرانجام در سال ١٣٧٩ تفاهمنامه‌ای میان دو طرف امضا شد.

پس از امضای این تفاهمنامه، شرکت پتروناس مالزی نیز برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی پیشقدم شد و با توافقی سه جانبه شرکت ملی نفت ایران ٥٠ درصد، شرکت توتال فرانسه ٤٠ درصد و پتروناس مالزی ١٠ درصد از سهام توسعه بخش بالادستی و تا پایین دستی فاز ١١ پارس جنوبی را در اختیار گرفتند.

در سال ١٣٨٥ و پس از انجام دنباله دار مطالعات مهندسی، پاکتهای مالی و فنی توسعه این مگاپروژه گازی بازگشایی شد و همزمان با بازگشایی پاکتها حساسیتهای بین‌المللی نسبت به فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای ایران افزایش یافت که باعث توقف برنامه ها شد.

کد خبر 254096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =