صاحب نظران، ایده‌های خود را در مورد قراردادهای نفتی به دولت ارائه کنند

سخنگوی دولت گفت: همه کارشناسان می‌توانند نظرات خود را در مورد قراردادهای جدید نفتی به دولت منعکس کنند، هرچند ممکن است برخی افراد با این قراردادها مخالف باشند، اما اکثریت این موضوع را براساس منافع ملی می‌دانند، البته ما نیز از نظرات اصلاحی و تکمیلی دیگران استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه، 6 بهمن ماه) در نشست خبری با خبرنگاران به موضوع قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و گفت: ما باید در حوزه منابع نفتی خود به عنوان مزیت نسبی کار کنیم تا تولید در این عرصه بیش از پیش افزایش یابد.

وی افزود: در عرصه نفت بویژه در میان کشورهای منطقه رقابت نزدیکی وجود دارد، قبول داریم که در این صنعت باید از توانمندیهای بومی بیشتر بهره بگیریم، اما استفاده از شرکتهای بزرگ نفتی نیز در دستور کار قرار دارد.

نوبخت تصریح کرد: قراردادهای جدید نفتی باید از جاذبه هایی برخوردار باشند که شرکتهای نفتی به سرمایه گذاری در آن تشویق شوند، وزارت نفت نیز در این قراردادها به الزامهای قانونی توجه کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: برخی کارشناسان و صاحب نظران نسبت به قراردادهای جدید نفتی اظهار نظرهایی دارند که دولت و وزارت نفت نیز از این نظرات استقبال می‌کنند، کما این که دولت اعلام کرد همه کارشناسان در این حوزه می‌توانند نظرات خود را به دولت منعکس کنند، هرچند ممکن است برخی افراد با این قراردادها مخالف باشند، اما اکثریت این موضوع را براساس منافع ملی می‌دانند، البته ما نیز از نظرات اصلاحی و تکمیلی دیگران استفاده می‌کنیم.

نوبخت درپاسخ به این سوال که برخی نمایندگان مجلس موضوع بودجه دو دوازدهم را مطرح کرده‌اند، گفت: هم اکنون بررسی بودجه در کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و در جلسه نخست کمیسیون برنامه و بودجه، کلیات بودجه 95 با آرای قابل توجهی تصویب شد و در جلسه دوم نیز بحث درآمدها انجام شد، بنابراین امیدواریم کار بصورتی انجام شود که در آغاز سال جدید بودجه سال 95 به تصویب برسد.

وی در ادامه به موضوع سفر رئیس جمهوری به کشورهای اروپایی اشاره کرد و افزود: رفع تحریمها تنها به معنی آزادسازی همان چند 10 میلیارد دلار نیست، آنچه می‌تواند اقتصاد ایران را شکوفا کند استفاده مناسب و مطلوب از سرمایه گذاریهای خارجی است.

نوبخت تصریح کرد: هرچند باب مذاکره در مورد سرمایه گذاری با دیگر کشورها باز شده است، اما کشور هیچگاه دروازه واردات کالاهای خارجی نخواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: ابتدا به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم که برپایه دانش و آخرین فناوری روز باشد و بتوانیم تولیدات صنعتی خود را صادر کنیم.

نوبخت افزود: با توجه به این که سالها در بازارهای جهانی حضور نداشتیم، می‌توانیم از بازار سایر کشورها برای حضور و ارائه تولیدات خود استفاده کنیم، در بین شرکتها هیچ انحصاری را نمی‌طلبیم و از بین کشورهای مختلف انتخاب می‌کنیم و این قدرت انتخاب سبب می‌شود تا کشورهایی که با ما سازگارتر هستند، تعامل کنیم.

وی ادامه داد: با اجرای برجام نقطه عطفی در کشور ایجاد شد، کشوری که نمی‌توانست محصولات نفتی خود را صادر کند امروز با فرصت مناسبی برای رشد و توسعه مواجه شده است که این امر البته نتیجه مذاکراتی سنگین بود که با تدبیر و تیزبینی مردان عرصه دیپلماسی ما بوجود آمد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: جامعه ما توقع دارد و مطالبه می‌کند که با رفع تحریمها سریعا مشکلات برطرف شود، این بزرگترین چالش دولت است که برخی مطالبه گری زودهنگام دارند و رسانه ها و افرادی نیز در داخل به آن دامن می‌زنند، ناامید کردن مردم کار مفیدی نیست.

نوبخت اعلام کرد: امکان ندارد ما به شرائط پیش از تحریم برگردیم، زیرا اگر امروز دولت آمریکا هم در مورد توافق انجام شده عهدشکنی کند جامعه جهانی آنرا نمی‌پذیرد.

وی گفت: هم اکنون گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که با لغو تحریمها، تحریمهای بانکی نیز برداشته شده است، هرچند ممکن است این کار به زمان اندکی نیاز داشته باشد، اما به هرحال این امر انجام خواهد شد و بانکهای ما یکی پس از دیگری از زنجیره تحریمها جدا می‌شوند.

کد خبر 254141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =