سقوط بورس چین به پایین ترین میزان در 14 سال گذشته

کاهش دوباره قیمت نفت سبب شد ارزش سهام در بورس چین به پایین ترین حد خود در 14 ماه گذشته برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از شانگهای، ارزش سهام در بورس چین با 6 درصد کاهش، به پایین ترین حد خود در 14 سال گذشته رسید و این مسئله، نگرانیها درباره رشد اقتصاد جهانی را تشدید کرد.

در پایان معاملات امروز (سه شنبه 6 بهمن ماه) شاخص مرکب شانگهای با 6.4 درصد کاهش، در سطح 2748.79 تثبیت شد که پایین ترین حد از دسامبر 2014 میلادی تا کنون به شمار می آید.

پس از بازگشت روند افزایشی قیمت نفت در پایان هفته گذشته، در معاملات دیروز دوباره قیمت این کالا بازگشت به زیر مرز 30 دلار را تجربه کرد.

با سقوط سهام امروز بورس، مجموع افت بازارهای سهام چین از آغاز سال 2016 تا کنون به 22 درصد می رسد که نگرانی درباره کند شدن رشد اقتصادی و همچنین ابهام درباره سیاستهای بانک مرکزی چین درباره نرخ برابری با ارزهای خارجی، مهمترین عوامل آن به شمار می آیند.

پس از افت 40 درصدی ارزش سهام در چین در تابستان امسال، بسیاری از سرمایه گذاران، اعتماد خود را به بازارهای سهام این کشور از دست داده اند. در آن مقطع دولت چین در بازار مداخله و افت ارزش سهام را مهار کرد، اما از آغاز سال 2016، روند کاهشی دوباره آغاز شد.

با وجود تأکید مسئولان چینی بر خودداری از ادامه سیاست کاهش ارزش یوان برای بهره برداری از مزیتهای تجاری، ادامه روند کاهش ارزش این ارز، یکی از دغدغه های سرمایه گذاران در بازارهای سهام چین است.

بانک مرکزی چین در واکنش به سقوط ارزش سهام در بورسهای این کشور، از آغاز ماه ژانویه سال 2016، تغییرات ارزش یوان را محدود کرده است.

در حرکتی که ممکن است به مهار بحران کنونی بازار سهام چین کمک کند، دولت این کشور و ژاپن اعلام کردند که برای هماهنگی در سیاستهای اقتصادی، تلاش می کنند که چارچوبی جدید ایجاد کنند.

در 6 ماه گذشته، بانک مرکزی چین با فراهم کردن زمینه سقوط ارزش یوان، دو بار بازارهای جهانی را دچار تنش کرده و سپس وادار شده است که با تلاش بسیار، این افت ارزش را مهار کند.

در ماه کنونی میلادی، بیشتر اطلاعات منتشر شده درباره اقتصاد چین، ناامیدکننده بوده اند و دیروز نیز نهادهای برنامه ریزی اقتصادی چین اعلام کردند که بارگیری شبکه راه آهن که از پارامترهای مهم اقتصادی چین به شمار می آید، در سال گذشته میلادی 11.9 درصد کاهش حجم داشته است.

کد خبر 254145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =