بیش از 1.7 میلیارد دلار اعتبار به توسعه پارس جنوبی اختصاص یافت

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که طی 9 ماه امسال، یک میلیارد و 730 میلیون دلار اعتبار برای اجرای طرحهای پارس جنوبی اختصاص یافته است، گفت: برای تکمیل طرحهای توسعه ای پارس جنوبی به 10 میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، علی اکبر شعبانپور امروز (سه شنبه، 6 بهمن ماه) در حاشیه بازدید خبرنگاران از فازهای 17، 18، 20 و 21 پارس جنوبی، در جریان  نشست خبری، با بیان این مطلب افزود: کل تولید گاز میدان پارس جنوبی از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، بیش از 83  میلیارد مترمکعب بوده و بر اساس برنامه قرار است این مقدار تا 130 میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

وی درباره طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز اعلام کرد: بر اساس برنامه قرار است این فاز را شرکتهای داخلی توسعه دهند که هم اکنون در حال ارزیابی فنی شرکتهای متقاضی توسعه این فاز هستیم.

شعبانپور ادامه داد: چنانچه صلاحیت مالی این شرکتها از سوی شرکت ملی نفت ایران به تایید برسد، مناقصه توسعه فاز 11 پارس جنوبی بین شرکتهای متقاضی برگزار می شود و البته چنانچه صلاحیت مالی این شرکتها به تایید شرکت ملی نفت ایران نرسد، احتمال مطرح شدن طرح توسعه این میدان بر اساس قراردادهای جدید نفتی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا از نظر فنی امکانپذیر است که پرونده پارس جنوبی تا سال 96 بسته شود، گفت: به لحاظ فنی اجرای این برنامه کاملا امکانپذیر است؛ منتها برای تحقق این امر، نیازمند تامین منابع مالی و روشن شدن تکلیف شرکت صدرا هستیم.

پیگیری برای حل مشکلات صدرا

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که بیشتر فازهای باقیمانده پارس جنوبی از پیشرفت بیش از 70 درصدی برخوردارند، ادامه داد: تنها فازهای 13،14 و 22 تا 24 که ساخت سکوهای آنها بر عهده شرکت صدراست، از پیشرفت بالایی به نسبت بخش خشکی برخوردار نیستند که هم اکنون از طریق معاون اول رئیس جمهوری پیگیر حل مشکل شرکت صدرا هستیم.

شعبانپور از جمله راهکارهای موجود برای حل مشکل شرکت صدرا را ساخت سکوها از سوی شرکتهای پترو پایدار ایرانیان و پتروسینا اعلام کرد و افزود: می توانیم برای راه اندازی این سکوها از توان شرکتهای داخلی استفاده کنیم تا عملیات راه اندازی در زمان کمتری انجام شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس منابع مالی مورد نیاز برای پایان طرحهای پارس جنوبی را 10 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: قرار بر این است بخشی از منابع مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی تامین شود و بازپرداخت منابع صندوق توسعه ملی از طریق درآمد حاصل از توسعه فازها انجام می شود.

وی درباره پرداخت بدهی به پیمانکاران گفت: شرکت نفت و گاز پارس بدهی زیادی به پیمانکاران ندارد و به دلیل اضافه پرداختهای گذشته، به نوعی به پیمانکاران بدهکار نیست؛ اما با این حال برای اتمام طرحهای پارس جنوبی به دنبال تامین منابع مورد نیاز پیمانکاران هستیم.

20درصد بودجه پارس جنوبی محقق شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، سهم پارس جنوبی از بودجه امسال را هشت میلیارد و 700 میلیون دلار عنوان و تصریح کرد: تا پایان آذرماه، یک میلیارد و 730 میلیون دلار از این رقم تحقق یافته است و به عبارت دیگر تنها حدود 20 درصد بودجه پیش بینی شده محقق شد.

وی با بیان این که تمرکز شرکت ملی نفت ایران بر روی طرحهای اولویت دار پارس جنوبی بوده است، افزود: با این حال و با وجود کمبود منابع مالی، علاوه برای تامین بودجه طرحهای اولویت دار، به دیگر طرحهای پارس جنوبی نیز منابع اختصاص یافته است.   

به گفته شعبانپور، طرحهای توسعه ای فازهای 12، 15 و 16 به بهره برداری رسیده است و سایر فازهای اولویت دار نیز به مرور وارد مدار می شوند.

این مقام مسئول درباره امکان خلع ید شدن شرکت صدرا برای ساخت سکوهای پارس جنوبی، با تاکید بر این که دلیلی برای این کار وجود ندارد، گفت: با وجود مشکل مدیریتی در شرکت صدرا، به دنبال این هستیم که با استفاده از امکانات و تجهیزات این شرکت پروژه را اجرا کنیم.

شعبانپور درباره افت طبیعی تولید گاز در پارس جنوبی عنوان کرد: افت فشار در هر میدانی طبیعی است؛ منتهی برای حفظ و نگهداشت تولید چاهها در حال برنامه ریزی هستیم تا از ایستگاههای تقویت فشار گاز بهره ببریم؛ همچنین با توجه به لغو تحریمها به دنبال بهره مندی از مهندسان مشاور هستیم.

پارس جنوبی تا 30 سال دیگر گاز دارد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به این سوال که میدان گازی پارس جنوبی تا چند سال دیگر گاز دارد، اعلام کرد: میزان گاز در این میدان بستگی به روند برداشت از این مخزن مشترک دارد و فکر می کنم تا 30 سال آینده در این مخزن گاز خواهیم داشت.

وی درباره جکت فاز 13 که در ابتدای امسال دچار حادثه شد، گفت: بر اساس برآورد شرکت بیمه، طرف مقابل باید 180 میلیون دلار خسارت پرداخت می کرد که آنها نیز این امر را پذیرفتند؛ منتهی به دلیل تحریمها امکان واریز این مبلغ به حساب پیمانکار وجود نداشت.

به گفته شعبانپور، شرکت نفت و گاز پارس در همین مدت به پیمانکار طرح، کمک مالی کرده است.

وی ادامه داد: شرکت بیمه تقبل کرده است که چنانچه در عمل هزینه بازیابی جکت فاز 13 بیشتر از رقم 180 میلیون دلار باشد، مبلغ باقیمانده را نیز بپردازد.

افزایش 100 میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی در سال 95

شعبانپور درباره میزان برداشت قطر از این میدان مشترک اظهار کرد: هم اکنون قطریها روزانه 650 میلیون مترمکعب برداشت می کنند و برداشت ایران نیز 420 میلیون مترمکعب است که بر اساس برنامه قرار است ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی را به 750 میلیون متر مکعب برسانیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که طی سال گذشته، بیش از 100 میلیون مترمکعب به تولید گاز از پارس جنوبی افزوده شد، گفت: در سال 94 به دلیل بلوکه شدن واردات تجهیزات مورد نیاز فازها و همینطور محدودیت منابع مالی، تاکنون 56 میلیون مترمکعب به تولید این میدان اضافه شده است.

به گفته وی، طی دو سال گذشته 150 میلیون مترمکعب به تولید میدان گازی پارس جنوبی افزوده شده و قرار بر این است در سال آینده نیز 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک افزوده شود.

 

کد خبر 254153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =