به گزارش شانا به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، محمد علی محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در هجدهمین همایش رتبه بندی 100 شرکت برتر ایران با تاکید بر این که بنگاههای اقتصادی موتور محرکه اقتصاد جامعه هستند، گفت: در این میان نقش بنگاههای کوچک و متوسط بسیار پر رنگ است.
وی با اشاره به این که 100 شرکت برتر انتخابی از میان 500 شرکت برتر کشور انتخاب شدهاند، افزود: ملاک ما برای انتخاب شرکتهای برتر براساس 28 شاخص بوده است، که شاخص فروش مبنای اصلی و مهم آن را تشکیل میدهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی شفاف سازی فضای کسب و کار و اقتصاد کشور، میزان تاثیر سهم بنگاههای تولیدی در اقتصاد ملی، آرایش بنگاههای تولیدی در نظام اقتصادی، ایجاد فضای رقابتی میان بنگاههای تولیدی و توسعه رقابت میان بنگاههای بزرگ برای اثبات شایستگی آنان را از جمله اهداف این همایش یاد کرد که در سالهای پیاپی دنبال میشود.
محمدی تصریح کرد: حدود 85 درصد فروش برای 100 شرکت نخست بوده و 15 درصد باقیمانده نیز به 400 شرکت مابقی اختصاص دارند ضمن این که سهم این گروهها به سهم اشتغال آنها نیز نزدیک است به طوری که 71.3 درصد اشتغال را به خود اختصاص دادهاند و همچنین این شرکتها 84.4 درصد موضوع صادرات را از آن خود کردهاند.
وی در ادامه، رتبه بندی ذی نفعان بنگاههای اقتصادی را حائز اهمیت خواند و گفت: افزون بر این که امکان مقایسه شرکتهای مختلف را فراهم میآورد، کمک به توسعه برندهای ملی و بینالمللی و هدفگذاری برای رسیدن به رشد پایدار براساس رتبه بندی را میسر میکند.
محمدی با بیان این که در سال 91 نرخ رشد فروش اسمی 500 شرکت 32 درصد رشد فروش داشته است، افزود: اگر نرخ تورم را 30.5 درصد در نظر بگیریم نرخ رشد واقعی 1.6 درصد است که این رقم در سال 92، رشد 47.5 درصدی فروش را با نرخ تورم 34.7 درصد و نرخ رشد واقعی 12.8 درصد رقم زده و در سال 93 با 19.10 درصد رشد فروش با نرخ تورم 15.5 درصد و نرخ رشد واقعی 3.5 درصد همراه بوده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی عنوان کرد: کل صادرات غیرنفتی در سال 93 بالغ بر 50 میلیارد دلار بوده که صادرات 500 شرکت در این سال بالغ بر 30 میلیارد دلار بوده است.
وی با اشاره به آمار و ارقام درباره جایگاه شرکتهای برتر در کشورهای مختلف افزود: هر اندازه سازمانهای بزرگ در کشور وجود داشته باشد به همان اندازه میتوان سهم بیشتری را در اقتصاد از آن خود کنیم.
محمدی تصریح کرد: آمارها و جداول تهیه شده این سازمان میتواند برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی به منظور دستیابی به اطلاعات صنعتی و شناسایی اولویتها سودمند بوده و همچنین پژوهشگران اقتصادی و اجتماعی، مدرسان و استادان دانشگاهها و در یک جمله برنامهریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشور میتوانند از این اطلاعات بهرهمند شوند.
در این همایش همچنین مجید درویش، مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر نیز از میان 29 گروه صنعتی به پنج گروه نخست اشاره کرد و گفت: بانکها و موسسه های اعتباری، فرآورده های نفتی، پتروشیمی، وسایل نقلیه و قطعات خودرو و فلزات اساسی تقسیم میشود که سهم آنها از فروش به ترتیب برای بانکها و موسسه های اعتباری 26 درصد، گروه فرآورده های نفتی 16 درصد، پتروشیمی 12 درصد، فلزات اساسی 5 درصد، وسایل نقلیه و قطعات خودرو پنج درصد است.
وی افزود: نتایج رتبهبندی سال 94 که نمایانگر قدرتمندی گروههای صنعتی در رشته های کسب و کار و اقتصاد کشور هستند برای سیاست گذاران اقتصادی و دستگاههای حاکمیتی مورد استفاده فراوان قرار میگیرد.
درویش تصریح کرد: 500 شرکت برتر انتخاب شده از حیث شاخص صادرات و ارزآوری سه گروه اول شامل: پتروشیمی 48 درصد، گروه فرآوردههای نفتی 12 درصد و شرکتهای چند رشتهای صنعتی 10 درصد سهم را از آن خود کردهاند.
نظر شما