گریز از چالش خام فروشی نفت با محوریت «توسعه پتروشیمی‌ها»

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: صنایع پتروشیمی در ایران مزیتی است که باید با انتقال «فناوری» توسعه یابد چون مسیر برون‌رفت از چالش خام فروشی نفت، معطوف به صنایع بالادستی و پایین‌دستی است.

محمدرضا خان محمدی خرمی در گفتگو با خبرنگار شانا، درباره فرایند بررسی لایحه بودجه و برنامه شششم توسعه در کمیسیون صنایع با محوریت پتروشیمی اظهار کرد: تاکنون دو جلسه برای بررسی مسائل پتروشیمی در این کمیسیون با حضورهای دستگاه‌های ذی‌ربط  تشکیل‌شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن افزود: از سوی مسئولان و کارشناسان پیشنهادهای مطرح و مقرر شد مکتوب آنها نیز به کمیسیون ارائه شود.

وی درباره مهم‌ترین چالشهای پیش روی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد، بحث خوراک پتروشیمی‌ها موضوع جدی باشد اما به اعتقاد بنده مزیتهای نسبی کشورها بر پایه زیرساختهای آنهاست. ازاین‌رو،  کشورهای پیشرفته با ایجاد استراتژی صنعتی در 5 یا شش حرفه (صنعتی) فعالیت می‌کنند به‌طور مثال کشور آلمان هشت  حرفه و کره جنوبی در 6 حرفه صنعتی فعالیت می‌کنند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع، فراوانی حرفه‌های فعال در ایران را بیش از کشورهای پیشرفته برشمرد و آن را سازنده ارزیابی نکرد و گفت: مزیتهای ایران در صنایع تکمیلی و بالادستی صنایع ای مانند پتروشیمی است و در واقع این حوزه مسیر گریز از خام فروشی نفت خام است. ازاین‌رو،  بخش یادشده باید مورد اهتمام قرار گیرد.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع، مهم‌ترین چالش پیش روی توسعه صنایع پتروشیمی را لزوم انتقال فناوریهای روزآمد به داخل کشور برای تولید کالاهای موردنیاز دانست و گفت: با انتقال فناوریهای جدید ضمن تأمین کالاهای موردنیاز، اشتغال پایداری ایجاد می‌شود. 

شایان ذکر است، کمیسیون صنایع و معادن در مجلس کمیسیون تخصصی صنایع پتروشیمی محسوب می شود. از این رو، همه طرح و لوایح مرتبط با این صنعت در این کمیسیون بررسی می شود. 

کد خبر 254619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =